Startsida Om mig Kontakt
Thaicos

Det är lustigt ändå, hur livet kan förändras på ett ynkligt litet halvår. Hur det som innan var normalt inte längre är det. Hur snabbt man anpassar sig till att arbeta hemma och hur konstigt det helt plötsligt känns att gå till kontoret. Eller hur man liksom till slut vänjer sig vid nya umgängesmönster när gamla vänner långsamt glider bort men nya hittar fram. Eller tillbaka, kanske. För några helger sedan var vi hembjudna till några sådana där nygamla vänner som bor några kvarter bort i Vasastan och det var en episk kväll på många sätt, bland annat för att de bjöd på så vansinnigt god mat. Vi gjorde en variant på Fredriks thaicos häromdagen, och det var magiskt.

Jag tror att originalidén kommer från Jinx Foodtruck som står på Magasinsgatan här i Göteborg. Men hörni, något exakt recept har jag inte så här kommer en ytterst enkel skiss.

Thaicos
Stek valfri vegofärs (jag använder Anammas formbara) och smaksätt med soja, fint hackad röd chili, riven vitlök, pressad lime och riven ingefära. Tillsätt även lite vatten så att den gojsar ihop sig ordentligt. Gör en sallad på finstrimlad vitkål, salladslök, böngroddar, tärnad gurka och rivna morötter. Vi slängde också ner lite pak choi också! Ringla över lite olja och massera in i salladen. Lägg salladen på ett fat, toppa med färsen, färsk mynta, färsk koriander, srirachamajonnäs, rostad lök och grovt hackade jordnötter. Servera i mjuka tortillas.

Vad har vi ätit den här veckan?

Vi kom hem från Malmö igår och sen liksom bara gick kvällen och jag glömde alldeles av att sammanfatta veckans middagar. Men, håll till godo – bättre sent än aldrig, som Fantomen brukar säga. En dag sent, bara!

I måndags gjorde vi wraps som vi fyllde med grönsaker, ohmungood-bites, färsk koriander och mangomajonnäs.

I tisdags var jag och Calle på quiz och åt där, och barnen + Bibbi festade till det med quesadillas hemma. Salsa och grönsaker som tillbehör.

I onsdags svängde vi ihop en ljummen pastasallad med bland annat tomater, mozzarella och grape. Väldigt fin rätt när det är varmt ute!

I torsdags åt vi en ljuvlig vegetarisk lasagne med aubergine.

I fredags kom vi ner till Malmö och M&M bjöd på grillat! Spett med portabello och ananas till mig, med fläskkarré till köttätarna. Massor med goda tillbehör – bland annat en röd sås med paprika, ugnsrostade grönsaker och en örtsallad med valnötsdressing.

I lördags gjorde vi vansinnigt goda burgare. En asiatisk coleslaw och pommes som tillbehör.

Igår var det söndag och vi åt thaicos.

Vad har vi ätit den här veckan?

Söndag! Middagar! Semestermode! Ungefär så kan man väl sammanfatta veckan. Clara åkte till Sparreviken i onsdags och vi har haft endast ett barn att äta middag med – jättekonstigt, och tomt. Imorgon hämtar vi hem henne dock, som vi längtar!

I måndags åt vi en risonisallad med rostade grönsaker. Kyckling/marinerad tofu som tillbehör, och en enkel fetaostsås.

I tisdags köpte vi vongolemusslor och Calle kockade ihop en linguine vongole till gänget. Jag gjorde en vegetarisk variant med kronärtskocka.

I onsdags åt vi thaicos.

I torsdags plockade vi fram smörgåsgrillen och gjorde grillad levain som vi fyllde med en röra på crème fraiche, fint hackad lök, kronärtskocka och parmesan. En stor sallad med dijonvinaigrette som tillbehör.

I fredags hade vi arbetsläger hemma hos V&S som målar om huset, och till middag tände vi grillen och slängde på allt från kyckling och majs till halloumi och någon köttbit. Som tillbehör gjorde vi dels en cole slaw och dels en smashad gurksallad, och så hade vi ugnsrostad potatis och sötpotatis. Till efterrätt drack vi drink och lyssnade på AC/DC som spelade på Ullevi, kvällen till ära.

I lördags gjorde vi pizza.

Idag är det söndag och ikväll ska vi äta bao buns som vi fyller med tofu, picklad rödlök, kimchigurka och yuzumajonnäs.

Vad har vi ätit den här veckan?

Hej från Orust! Här skrotar vi omkring. Jag har planterat i pallkragen (såhär i sista minuten, jag vet) och förberett inför Claras seglarskola imorgon. Nu ska jag snart lägga mig raklång på soffan och ta kväll innan det är dags för en ny jobbvecka imorgon.

I måndags var vädret bra så vi packade in oss och Trangiaköket i bilen och åkte till Delsjön och grillade korv och åt jordgubbar.

I tisdags gjorde vi burritos som fylldes med bland annat kryddad vegofärs, lök– och paprikaröra, grönsaker, riven cheddar och salsa.

I onsdags åt vi mungbönsfritters som vi åt med parmesanrostade morötter och en kall yoghurtsås med mango chutney.

I torsdags åt vi thaicos.

I fredags var det ju midsommarafton, och på kvällen grillade vi. Taleggiogratinerade svampar, salviaspäckad aubergine och kött. Som tillbehör hade vi två sallader – en grönkålssallad med tahinidressing, och en med svart ris, råhyvlad broccoli och mynta.

I lördags preppade vi pizza i uteköket.

Idag är det söndag och eftersom vi hade massor med tomater gjorde vi en panzanella. De andra åt rester av korv till och jag hade lite extra bönor på min sallad.

Vad har vi ätit den här veckan?

Vi kan kalla den här veckan för the return of the linsgryta. Världens bästa grej att ha med till lunch, eller att äta hemma också för den delen. Ska leta upp ett nytt recept idag och göra en stor laddning till den här veckan också. Hade glömt hur mycket jag tycker om linser!

I måndags gjorde jag en stor laddning linsgryta som blev väldigt god! Bas på röda linser och krossade tomater, smaksatt med ingefära, gul curry och spiskummin. Lite kikärter och babyspenat i det och ris till de som ville.

I tisdags gjorde vi thaicos.

I onsdags blev inget som planerat eftersom jag fick ställa in mina planer för kvällen och kapitulera på soffan med kliande ögon och en näsa som rann som en kran. För att inte tala om alla nysningar, gah. Hur som helst, barnen fick enligt önskemål tomatsoppa med basilika och mozzarella, och jag tyckte synd om mig själv och beställde en sallad från Holy Greens.

I torsdags gjorde vi en stor, vietnamesisk sallad med risnudlar, isbergssallad och edamamebönor. Den åt vi med sticky tofu.

I fredags åt vi pizza.

I lördags var jag och barnen lata och köpte hem mat. De åt pokébowls, och jag slog till på en mezetallrik med bland annat falafel, mhammara, hummus och tabbouleh.

Idag är det söndag och ikväll äter vi en vegetarisk moussaka med grönsallad.

Vad har vi ätit den här veckan?

En något bättre vecka matplaneringsmässigt, och en bra rensa-i-skafferiet-vecka. Thaicos är ju en gammal favorit som vi tenderar att glömma bort ibland, puttanesca likaså. Och spicy sesame ramen! Matsedeln för veckan finns samlat nedan, som vanligt. Och på en söndag, dessutom, efter den senaste tidens slarveri. Hoho.

I måndags tog vi tillvara på lite pizzarester och gjorde en penne puttanesca med svarta oliver, kapris, basilika och mozzarella.

I tisdags rensade vi grönsakslådan och fick ihop thaicos som vi åt i mjuka tortillabröd.

I onsdags åt de andra mat innan mig eftersom jag var på yoga. Jag åt rågsmörgås och drack en kopp te när jag kom hem efter träningen.

I torsdags gjorde vi pizza.

I fredags kom vi till Malmö och blev bjudna på en ljuvlig pasta med ugnsrostade tomater, vitlök, burrata och basilika. Turkisk yoghurt med dadelsirap, pistagenötter och havssalt till efterrätt. Hu, vad gott allt var!

I lördags gjorde vi ramen.

Idag är det söndag och vi åt burgare på väg hem från Malmö.

Vad har vi ätit den här veckan?

Den här veckan har jag haft bättre struktur på mina lunchlådor än på middagarna, men det blir ju så ibland när vardagen kickar in. Har haft bra påfyllt i kylskåpet så middagarna har löst sig ändå. Vad vi har ätit finns samlat nedan, som vanligt.

I måndags åt vi tacos. Den helt vanliga versionen med vegofärs, svarta bönor, grönsaker, salsa och gräddfil. Hot sauce på toppen.

I tisdags var vi på Familjen. Calle och Bibbi åt råbiff, jag åt zucchinifalafel med variation på zucchini, barnen åt kolja med potatispuré.

I onsdags åt jag en omelett med parmesan och kronärtskocka innan jag åkte iväg och tränade. Spaghetti carbonara till de andra.

I torsdags gjorde vi en penne alla vodka.

I fredags fick barnen (som hade skickat beställning till Bibbi…) råstekt potatis och purjolök, och oxfilé till det. Vi andra nöjde oss med ostar, rågkex från Bornholm och tomatmarmelad.

I lördags gjorde vi Biff Rydberg. Istället för kött hade jag smörstekta kantareller och morötter. I övrigt klassiska tillbehör som äggula och dijoncrème.

Idag är det söndag och ikväll äter vi thaicos.

Vad har vi ätit den här veckan?

Det har varit en vecka där vi dammat av en gammal klassiker (quesadillas!) och idag ska vi dessutom ha Lisebergspremiär. Gissa om barnen är peppade, haha! Kanske lite vårvärme kan smyga sig på till nästa vecka? Vi får hoppas på det.

I måndags gjorde vi en gammal favorit – quesadillas fyllda med spenat, kesella och riven cheddar, smaksatta med salt, nymald svartpeppar och en gnutta riven muskot. Sallad, salsa och hot sauce som tillbehör.

I tisdags var jag och Calle på quiz och delade en ost– och plockbricka där.

I onsdags var det uppsamlingsheat eftersom jag och Sigge åt lite tidigare och Clara och Calle när de kom hem från hennes kör. Jag åt svampomelett, Sigge åt hummus med varma pitabröd och grönsaker, och Calle och Clara åt spaghetti och köttbullar.

I torsdags åt vi thaicos.

I fredags åt vi mammas risrätt med en stor grönsallad.

I lördags åt vi bakad potatis med chilismör, sallad och pappas legymsallad.

Idag är det söndag och ikväll äter vi middag på TYROLEN eftersom det vankas Lisebergspremiär! Om jag får gissa blir det wienerkorv till kidsen, någon läbbig tysk korv med surkål till Calle och flammkuchen till mig.

Vad har vi ätit den här veckan?

Ännu en vecka har passerat, och jag är tacksam för solen som skiner över Göteborg idag. Vi har varit ute nästan hela dagen, men kom precis in och jag ska lägga mig på soffan och kolla färdigt på min Beatles-dokumentär. Veckans middagar finns samlat nedan, som vanligt.

I måndags gjorde vi en slags demonterad eggplant parm. Jag fixade parmesan– och pankopanerade aubergine och körde i airfryern (dear God, KRISPET!!!), gjorde en tomatsås med svarta oliver, basilika och rosmarin och svängde ihop vita bönor med lite jordnötspesto som jag hittade i kylskåpet. De andra fick även pasta till men jag tyckte det räckte med det andra.

I tisdags hade vi MBT med biltema (don’t ask) och mitt bidrag var vårrullar med dipsås och en enkel sallad på kålrabbi, pomelo, avokado och furikake.

I onsdags hade jag och Sigge ensam-middag eftersom Calle och Clara åt sushi innan hennes kör. Vi slog till på den gamla favoriten med en stor skål hummus som vi dippade grönsaker och varma pitabröd i.

I torsdags var det som vanligt VmVP och vi åt smashad potatis med svarteppparmajonnäs och riven parmesan. De andra hade sous-viddad flankstek, jag hade vegobiff. Airfryad brysselkål med citronzest och olivolja som tillbehör. Chokladterrine med lättvispad grädde och hallon till efterrätt.

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde vi thaicos.

Idag är det söndag och ikväll ska vi äta pad thai med tofu och thaibasilika.

Vad har vi ätit den här veckan?

En vecka i norska fjällen har passerat och imorgon väntar vardagen igen. Vi har ätit en massa godsaker, som till exempel tostadas och ramen. Och pizza, såklart – men på en onsdag. Helt galet, jag vet. Allt finns samlat nedan, som vanligt.

I måndags hade vi texmex-fest! V&S bjöd på tostadas som vi fyllde med lite olika godsaker – allt från färs, bönor, hemmagjord salsa, koriander och grönsaker. Margaritas till fördrink.

I tisdags åt vi pizza.

I onsdags gjorde vi spicy sesame ramen. Vi toppade soppan med pak choi, salladslök, tärnad tofu, kimchi, lättkokta ägg och sesampaste. Till efterrätt åt vi Alla Hjärtans Dag-praliner från Gelaterian i Saluhallen.

I torsdags var det restfest på Kvitfjell, och V gjorde en supergod tomatsoppa som vi åt med kidneybönor och vitlöks– och örtbröd.

I fredags åt vi thaicos.

I lördags bjöd vi på majstortillas som vi fyllde med paprika– och lökröra, guacamole, salsa molcajete och picklad rödkål.

Idag är det söndag och ikväll ska vi äta pasta med halloumifärs.