Nu är det sommarlov! För barnen i alla fall, och så pepp vi är på en måndag morgon imorgon där vi INTE måste hetsa upp och stressa iväg till skolan. Halleluja. Vad vi har ätit i veckan? Kolla nedan så får du se.
I måndags plockade vi fram vår lillgrill och gjorde (vego-) cevapcici. De åt vi med en enkel bulgursallad med salladslök, fetaost och paprika. Vitlöksyoghurt som tillbehör.
I tisdags plockade vi fram tomatsås från frysen och åt spaghetti puttanesca med extra mycket kapris, svarta oliver och mozzarella.
I onsdags var Clara och Calle borta på skolresa i Stocholm hela dagen! Jag och Sigge åt potatisvåfflor som vi toppade med gräddfil, fint hackad rödlök och riven västerbottensost.
I torsdags gjorde Calle linguine vongole, till barnens stora lycka. Istället för musslor hade jag marinerade kronärtskockor i min.
I fredags var det skolavslutning, men det var också fredag vilket såklart betyder pizza.
I lördags gjorde Calle en stor laddning pulled pork i slowcookern (passande eftersom det ösregnade prick hela dagen) och jag gjorde refried beans. Som tillbehör hade vi picklad rödlök, gräddfil och riven cheddar.
Idag är det söndag och ikväll har vi ätit gyozas.
Förra veckan startade Copain upp, ett litet bageri på Lillkullegatan med ljuvliga bröd och bakverk. En lagom morgonpromenad från oss och dessutom hundvänligt, hälsar Frasse. Vi var trötta i morse så när vi kom dit fanns det bara danskt rågbröd kvar men det gjorde inte oss någonting eftersom det är hiskeligt gott till frukost! Så glada att den här lilla pärlan har öppnat i våra kvarter. Kika på deras sociala medier för öppettider och sortiment!

Nä ok, kanske inte prick allt för det har jag inte provat, men många av våra absoluta favoritviner kommer härifrån. Vi har varit där båda gångerna vi har varit i Bourgogne och köpt med oss flera flaskor hem. Just den här som vi drack igår minns jag inte vart vi köpte för det var inte på vingården, men den var otroligt god! Ser du med andra ord Pouilly-Fuissé på hyllan så ta en extra kik. Kanske inte speciellt billigt, men väl värt det.

Igår dukade vi upp lite fika och njöt av årets första, svenska jordgubbar. Visst är det något speciellt ändå med att få smaka på de små, röda goingarna tillsammans med gräddmjölk och socker. Finns inget som lovar sommar så mycket som det, tror jag.

Förutom att fika hann vi även med att plantera ner två murgrönor vid vårt nya staket, och ett blåregn som ska få klättra på vår ena spaljé vid uteplatsen. Ska bli spännande att se om den växer till sig tills nästa sommar! Det hoppas jag på.
Vi åt ju saker förra veckan också! Kolla in vad nedan.
I måndags gjorde vi en stor laddning chili con (vego) carne som blev väldigt, väldigt god. Som tillbehör hade vi ris, tärnad avokado, smulad oriental white cheese (min senaste besatthet – perfekt istället för quesa Fresca som inte går att få tag på här) och tortillachips.
I tisdags åt vi en bönröra med chipotle och koriander. Den stoppade vi ner i mjuka tortillabröd och toppade med färsk jalapeno, gräddfil och koriander.
I onsdags gjorde vi en bulgursallad som vi åt med tzatziki och vegetariska biffar.
I torsdags gjorde vi en supergod pasta! Orecchiette med gul zucchini, citron och pinjenötter.
I fredags åt vi pizza.
I lördags var det ju nationaldagen och medan två av fem i sällskapet glatt mumsade i sig räkor gjorde jag och barnen en pasta med blandade primörer och parmesan.
Idag är det söndag och ikväll äter vi söndagsmiddag hos V&S. Oklart vad vi kommer äta men det ryktas om någon form av grill.
Igår kom M&S över på pizza och vi kunde sitta ute och ta ett glas innan himlen öppnade sig och regnet öste ner. Men varmt var det, och en fin kväll. En sådan som behövs när man har haft en lång vecka. Det både känns och märks att det börjar närma sig sommarlov. Barnen är trötta. Vi är trötta. Avslutningar, möten och skolutflykter hopar sig, men efter nästa vecka går i alla fall två av fem familjemedlemmar på välförtjänt ledighet. Den här sommaren har vi väldigt få planer, och de vi har är ganska lösa i kanterna men eftersom det är vårt allra första sommar i huset känns det fint. Det blir en hemma-hemma-sommar med andra ord.

Nej, nu måste jag ta fram lite frukost här och packa ihop oss innan vi ska åka till Orust och hälsa på, men först – vintips. Har en del röda grejer från La Spinetta i vinkällaren, men deras rosévin som nyss kom på släpp är väldigt, väldigt gott. Finns på hyllan nu!
Maj kom och gick, och redan är vi inne i juni. Syrenerna är snart överblommade och nätterna blir varmare. Vi åt en hel del gott förra veckan, och vad det var har jag samlat nedan.
I måndags gjorde vi en Caesarsallad som vi åt med vegetariska biffar.
I tisdags var Calle och badade med barnen och innan de åkte plockade vi fram tomatsås från frysen så den åt de med spaghetti, kapris, basilika och svarta oliver.
I onsdags överraskade vi V som fyllde 50 år! Vi träffades på Levantine och skålade i champagne innan alla beställde in lite olika. Jag tog en chèvre chaud och ett glas Chablis. Mycket gott! Clara beställde in Moules frites, Calle beställde gratinerad hummer och Sigge tog en ostburgare med pommes.
I torsdags var vi alla lite nattsuddiga efter onsdagens firande så vi beställde hem thai.
I fredags åt vi pizza.
I lördags gjorde vi pokébowls som alla fick plocka ihop själva. Vi dukade upp allt från sushiris, grönsaker och inlagd ingefära till lax, marinerad tofu och edamamebönor. Sojamajonnäs som topping.
Igår var det söndag och vi hade terminens sista söndagsmiddag innan det är dags för sommarlov. Vi gjorde en stor laddning svamppasta på Muurikkan, som blev vansinnigt god! Focaccia och tomat– och mozzarellasallad som tillbehör.
Ramslök är i säsong nu och vi fick ett helt knippe av våra grannar. Det tog vi tacksamt emot! Jag gjorde inget avancerat med dem, utan blandade ner de finhackade bladen i en kall sås och det var så, så gott till det vi grillade.

Kanske inget för märkvärdighetsministeriet, men det är ju också det enklaste som också är det absolut godaste.
Ramslökssås
Blanda lika delar gräddfil och majonnäs. Rör ner strimlad ramslök och smaka av med salt, nymald svartpeppar och lite citonzest – kanske även lite citronsaft för ännu mer smak.
Vi kom hem från Malmö igår och sen liksom bara gick kvällen och jag glömde alldeles av att sammanfatta veckans middagar. Men, håll till godo – bättre sent än aldrig, som Fantomen brukar säga. En dag sent, bara!
I måndags gjorde vi wraps som vi fyllde med grönsaker, ohmungood-bites, färsk koriander och mangomajonnäs.
I tisdags var jag och Calle på quiz och åt där, och barnen + Bibbi festade till det med quesadillas hemma. Salsa och grönsaker som tillbehör.
I onsdags svängde vi ihop en ljummen pastasallad med bland annat tomater, mozzarella och grape. Väldigt fin rätt när det är varmt ute!
I torsdags åt vi en ljuvlig vegetarisk lasagne med aubergine.
I fredags kom vi ner till Malmö och M&M bjöd på grillat! Spett med portabello och ananas till mig, med fläskkarré till köttätarna. Massor med goda tillbehör – bland annat en röd sås med paprika, ugnsrostade grönsaker och en örtsallad med valnötsdressing.
I lördags gjorde vi vansinnigt goda burgare. En asiatisk coleslaw och pommes som tillbehör.
Igår var det söndag och vi åt thaicos.
Även om jag jobbade i fredags har det varit skönt med en extra dag ledigt den här veckan. Vi har varit på Orust, och även om vädret har varit lite upp och ner har vi kunnat vara ute en del. Jag har dessutom rensat lite i vinkällaren för att få lite ordning på vad som bör drickas upp när. Hur som helst, veckans middagar finns samlade nedan. Som sig bör en söndag.
I måndags åt vi daal med ris och citronpickles.
I tisdags gjorde vi penne med en gräddig tomatsås med citron och chiliflakes som vi toppade med burrata och rucola.
I onsdags åt vi hamburgare med pepperjackost, chilimajonnäs och picklad gurka. Pommes som tillbehör.
I torsdags kom vi upp till landet och på kvällen åt vi vit sparris med mousselinesås till förrätt, och årets första nypotatis, ryggbiff/vegbiff och mousselinesås till varmrätt.
I fredags åt vi pizza.
I lördags gjorde vi en ljummen potatissallad med pesto, kronärtskocka och blomkål. Som tillbehör hade vi en kall ramslökssås med citron. Till efterrätt åt vi en varm rabarberkompott med marängtäcke.
Idag är det söndag och ikväll tänkte jag göra en indisk curry med bland annat blomkål, kikärtor och paprika. Som tillbehör har vi ris, citronpickles och hemmagjorda naan med vitlöksolja.