Startsida Om mig Kontakt
Vad har vi ätit den här veckan?

Nu är det sommarlov! För barnen i alla fall, och så pepp vi är på en måndag morgon imorgon där vi INTE måste hetsa upp och stressa iväg till skolan. Halleluja. Vad vi har ätit i veckan? Kolla nedan så får du se.

I måndags plockade vi fram vår lillgrill och gjorde (vego-) cevapcici. De åt vi med en enkel bulgursallad med salladslök, fetaost och paprika. Vitlöksyoghurt som tillbehör.

I tisdags plockade vi fram tomatsås från frysen och åt spaghetti puttanesca med extra mycket kapris, svarta oliver och mozzarella.

I onsdags var Clara och Calle borta på skolresa i Stocholm hela dagen! Jag och Sigge åt potatisvåfflor som vi toppade med gräddfil, fint hackad rödlök och riven västerbottensost.

I torsdags gjorde Calle linguine vongole, till barnens stora lycka. Istället för musslor hade jag marinerade kronärtskockor i min.

I fredags var det skolavslutning, men det var också fredag vilket såklart betyder pizza.

I lördags gjorde Calle en stor laddning pulled pork i slowcookern (passande eftersom det ösregnade prick hela dagen) och jag gjorde refried beans. Som tillbehör hade vi picklad rödlök, gräddfil och riven cheddar.

Idag är det söndag och ikväll har vi ätit gyozas.

Vad har vi ätit den här veckan?

Vi åt ju saker förra veckan också! Kolla in vad nedan.

I måndags gjorde vi en stor laddning chili con (vego) carne som blev väldigt, väldigt god. Som tillbehör hade vi ris, tärnad avokado, smulad oriental white cheese (min senaste besatthet – perfekt istället för quesa Fresca som inte går att få tag på här) och tortillachips.

I tisdags åt vi en bönröra med chipotle och koriander. Den stoppade vi ner i mjuka tortillabröd och toppade med färsk jalapeno, gräddfil och koriander.

I onsdags gjorde vi en bulgursallad som vi åt med tzatziki och vegetariska biffar.

I torsdags gjorde vi en supergod pasta! Orecchiette med gul zucchini, citron och pinjenötter.

I fredags åt vi pizza.

I lördags var det ju nationaldagen och medan två av fem i sällskapet glatt mumsade i sig räkor gjorde jag och barnen en pasta med blandade primörer och parmesan.

Idag är det söndag och ikväll äter vi söndagsmiddag hos V&S. Oklart vad vi kommer äta men det ryktas om någon form av grill.

Vad åt vi förra veckan?

Maj kom och gick, och redan är vi inne i juni. Syrenerna är snart överblommade och nätterna blir varmare. Vi åt en hel del gott förra veckan, och vad det var har jag samlat nedan.

I måndags gjorde vi en Caesarsallad som vi åt med vegetariska biffar.

I tisdags var Calle och badade med barnen och innan de åkte plockade vi fram tomatsås från frysen så den åt de med spaghetti, kapris, basilika och svarta oliver.

I onsdags överraskade vi V som fyllde 50 år! Vi träffades på Levantine och skålade i champagne innan alla beställde in lite olika. Jag tog en chèvre chaud och ett glas Chablis. Mycket gott! Clara beställde in Moules frites, Calle beställde gratinerad hummer och Sigge tog en ostburgare med pommes.

I torsdags var vi alla lite nattsuddiga efter onsdagens firande så vi beställde hem thai.

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde vi pokébowls som alla fick plocka ihop själva. Vi dukade upp allt från sushiris, grönsaker och inlagd ingefära till lax, marinerad tofu och edamamebönor. Sojamajonnäs som topping.

Igår var det söndag och vi hade terminens sista söndagsmiddag innan det är dags för sommarlov. Vi gjorde en stor laddning svamppasta på Muurikkan, som blev vansinnigt god! Focaccia och tomat– och mozzarellasallad som tillbehör.

Vad har vi ätit den här veckan?

Vi kom hem från Malmö igår och sen liksom bara gick kvällen och jag glömde alldeles av att sammanfatta veckans middagar. Men, håll till godo – bättre sent än aldrig, som Fantomen brukar säga. En dag sent, bara!

I måndags gjorde vi wraps som vi fyllde med grönsaker, ohmungood-bites, färsk koriander och mangomajonnäs.

I tisdags var jag och Calle på quiz och åt där, och barnen + Bibbi festade till det med quesadillas hemma. Salsa och grönsaker som tillbehör.

I onsdags svängde vi ihop en ljummen pastasallad med bland annat tomater, mozzarella och grape. Väldigt fin rätt när det är varmt ute!

I torsdags åt vi en ljuvlig vegetarisk lasagne med aubergine.

I fredags kom vi ner till Malmö och M&M bjöd på grillat! Spett med portabello och ananas till mig, med fläskkarré till köttätarna. Massor med goda tillbehör – bland annat en röd sås med paprika, ugnsrostade grönsaker och en örtsallad med valnötsdressing.

I lördags gjorde vi vansinnigt goda burgare. En asiatisk coleslaw och pommes som tillbehör.

Igår var det söndag och vi åt thaicos.

Vad har vi ätit den här veckan?

Även om jag jobbade i fredags har det varit skönt med en extra dag ledigt den här veckan. Vi har varit på Orust, och även om vädret har varit lite upp och ner har vi kunnat vara ute en del. Jag har dessutom rensat lite i vinkällaren för att få lite ordning på vad som bör drickas upp när. Hur som helst, veckans middagar finns samlade nedan. Som sig bör en söndag.

I måndags åt vi daal med ris och citronpickles.

I tisdags gjorde vi penne med en gräddig tomatsås med citron och chiliflakes som vi toppade med burrata och rucola.

I onsdags åt vi hamburgare med pepperjackost, chilimajonnäs och picklad gurka. Pommes som tillbehör.

I torsdags kom vi upp till landet och på kvällen åt vi vit sparris med mousselinesås till förrätt, och årets första nypotatis, ryggbiff/vegbiff och mousselinesås till varmrätt.

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde vi en ljummen potatissallad med pesto, kronärtskocka och blomkål. Som tillbehör hade vi en kall ramslökssås med citron. Till efterrätt åt vi en varm rabarberkompott med marängtäcke.

Idag är det söndag och ikväll tänkte jag göra en indisk curry med bland annat blomkål, kikärtor och paprika. Som tillbehör har vi ris, citronpickles och hemmagjorda naan med vitlöksolja.

Vad har vi ätit den här veckan?

Det känns som att hela det här gänget har för vana att vara lite majtrötta. Slutet av terminen, skolavslutningen närmar sig och sommarlovet är på gång. Lägg därtill lite pollen, olika födelsedagar och högtider och livet i allmänhet på det. Den här veckan var inget undantag men vi har tagit det lugnt, njutit av fint väder och använt helgen till att ladda batterierna. Massor med gott har vi ätit dessutom, spana in vad nedan.

I måndags grillade vi burgare som vi åt med pommes.

I tisdags var B hos barnen och de åt spaghetti puttanesca. Jag och Calle var på quiz och åt middag där. Bangers and mash till Calle, lite blandat plock till mig.

I onsdags gjorde vi fajitas. Paprika– och lökstek på Muurikkan, som vi sedan åt i mjuka tortillabröd toppade med guacamole, riven cheddar och hot sauce.

I torsdags var det VmVPB och vi bjöd på en ljummen pastasallad med bland annat kronärtskockscrème, burrata, grillade grönsaker och pinjenötter.

I fredags gjorde vi pizza.

I lördags var vi i Hyssna med Z Scout och på kvällen grillade vi raclette. Som tillbehör hade vi allt från syltlök och cornichons till bönsallad, baguette, hummus, en massa grönsaker och grillad sparris.

Idag är det söndag och ikväll ska vi på söndagsmiddag till Drakenberget. Det är utlovat strangolapreti med tomatsås, hurra!

Vad har vi ätit den här veckan?

Födelsedagsveckan är över och så mycket gott vi har ätit! Vad vi har stoppat i oss finns sammanfattat nedan, som vanligt på söndagar.

I måndags åt vi bulgur med vegofärsbiffar och tzatziki.

I tisdags gjorde jag och barnen en stor plockbricka enligt det här konceptet.

I onsdags fyllde jag år och jag önskade mig pasta, så det gjorde vi. Orecchiette med svamp, parmesan och grädde. Till efterrätt länsade vi frysen på glass från Lejonet & Björnen.

I torsdags var det Valborg och några vänner kom över på middag. Vi bjöd på plockmat av alla dess olika sorter. Ljummen pasta med pesto, pizzabullar med parmesan och oregano, spenat– och basilikasås, auberginerullar med prästost, grissini, kallskuret, zucchinibiffar med parmesan, och tomat– & mozzarellasallad, bland annat. Till efterrätt skulle vi ätit churros med vips var klockan dags att gå hem så det blev inget med det.

I fredags var vi ute och åt pizza med M&S.

I lördags var jag och barnen i Skåne över dagen och när vi kom hem hade Calle förberett pizzadeg. Japp, en vecka med två pizzadagar i veckan är en bra vecka, som vi brukar säga.

Idag är det söndag och ikväll äter vi tagliatelle med vegofärsbollar med parmesan och basilika. En långkokt tomatsås som tillbehör.

Vad har vi ätit den här veckan?

Söndag, snart dags att sova men först en sammanfattning av vad vi har ätit i veckan.

I måndags träffade jag några gamla kollegor på Jinx. Jag beställde in lite blandat – papadoms, pommes pinnes-sallad och eggplanta med jordnötssås.

I tisdags var jag och Calle på quiz och åt middag på Bishops innan det satte igång. Calle tog sin favorit bangers and mash och jag åt lite plock – hummus med pitabröd, pommes med parmesan och en stor laddning marinerade oliver.

I onsdags gjorde vi väldigt vanliga, svenska tacos med vegofärs, grönsaker, salsa och riven cheddar.

I torsdags tände vi Muurikkan och gjorde råstekt potatis– och purjolöksröra. Den åt vi med linsbiffar/ryggbiff och rödvinssås.

I fredags åkte vi till Skåne och när hela gänget hade kommit ner dukade mamma och pappa upp ett gäng bakade potatisar som vi fyllde med det man ville ha – allt från pappas legymsallad till skagenröra och grönsaker.

I lördags hade vi uppsamlingskalas hemma hos mamma och pappa, men framför allt firade vi pappa som fyllde 80 år i mars. Vi svängde ihop en stor italiensk plockbuffé med två olika pajer, ost– och charkbricka, basilika– och spenatsås, focaccia med oliver och pizzabuns med parmesan. Bland annat. Till efterrätt åt vi mammas goda marängtårta.

Idag är det söndag och vi har fixat i trädgården sedan vi kom hem. Till middag blir det pizza, eftersom vi missade fredagens sedvanliga servering.

Vad har vi ätit den här veckan?

Söndag igen och det ösregnar ute. Vi skrotar omkring här hemma och förbereder veckans middagar, och ikväll är det som vanligt söndagsmiddag. Hurra! Vad vi har ätit i veckan finns samlat nedan, precis som det brukar på söndagar.

I måndags var jag och tränade och tog avokadorågsmörgås och te efter yogan. De andra åt spaghetti carbonara.

I tisdags hade vi MBT på Blokk! Jag gjorde det enkelt för mig och tog en pizza med jalapenodipp. Jättegott!

I onsdags åt vi linsbiffar och råhyvlad broccolisallad med misodressing.

I torsdags var Kulinariska Klubben (det vill säga jag och Clara) på vår andra outing och eftersom vi skulle till NK på något slags medlemsmingel stannade vi inom Bar el Guiri på väg ner. Trevligt ställe tyckte vi båda! Vi delade tapas – friterade potatisar med aioligetost med tomatmarmelad, gazpacho och marinerade oliver, bland annat.

I fredags åt vi pizza.

Igår var det lördag och vi hade gäster på besök. Det var tysk fest med allt från bretzels, potatissallad och surkål till en massa korvar, cornichons och pommes. Mamma goda kardemummabullar till efterrätt.

Idag är det söndag och ikväll äter vi korean fried chicken och korean fried blomkål med ris, salladslök, hackade salta jordnötter och en asiatisk coleslaw med miso.

Vad har vi ätit den här veckan?

Påsklovsveckan går mot sitt slut och på måndag är det tillbaka till verkligheten igen. Vad vi har ätit finns samlat nedan, precis som vanligt på söndagar.

I måndags blev vi bjudna på middag i Malmö på väg hem till Göteborg. Ljuvlig linguine med tomatsås och burrata.

I tisdags åt vi quesadillas som vi gjorde på Muurikkan. Vad vi fyllde dem med kan ni se här.

I onsdags gjorde vi crispy chili beef/tofu som vi åt med ris och thaibasilika.

I torsdags påbörjade vi projekt tematorsdag, eftersom vårt sedvanliga middagssällskap (VmVPB) är i Spanien i nästan en månad. Temat blev naturligtvis Spanien, och vi åt allt från pratats bravas, padrones och vitlöksfrästa champinjoner till rökt paprika-aioli, bränd manchego med chilihonung och pan con tomate. Till efterrätt gjorde Clara churros!

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde vi friterad kyckling/friterad blomkål som vi marinerade i kärnmjölk och kryddor några timmar innan de skulle tillagas. Det åt vi med cole slaw, sötpotatispommes, ranchdressing och en röd, krämig salsa.

Idag är det söndag och ikväll är vi bortbjudna på middag. Vad vi ska äta har jag ingen aning om, men gott kommer det alldeles säkert att vara!