Startsida Om mig Kontakt
Vad har vi ätit den här veckan?

Första veckan tillbaka i verkligheten har gått långt över förväntan, även om det har varit ett trött gäng som har tagit sig iväg på morgonen. Det har varit en salig blandning av rätter, och som vanligt på söndagar finns det samlat nedan.

I måndags gjorde vi egna små pokébowls som man fick fylla med det man ville. Lax, råmarinerad tofu, grönsaker, mango, edamamebönor, srirachamajonnäs och kimchigurka bland annat.

I tisdags gjorde jag en stor laddning köttfärssås som vi åt med spaghetti.

I onsdags plockade jag fram chili con carne från frysen, och den åt vi med ris, tortillachips, guacamole och riven cheddar.

I torsdags hade vi årets första MBT på Jinx Empire och det blev en salig blandning av rätter som beställdes in. Jag och Clara delade på en sallad med pommes pinnnes, dumplings, sticky salad och Japanese curry fries. Allt var himmelskt!

I fredags åt vi pizza. Den napolitanska varianten till mig och Calle, den tunna till barnen.

I lördags brände vi äntligen in vår Muurikka och som premiärrätt gjorde vi en Biff Rydberg som blev helt otroligt god! Jag hade krispiga kikärtor istället för oxfilé.

Idag är det söndag och eftersom jag, Clara och Bibbi ska på Operan ikväll och titta på Trollflöjten äter vi middag på Evolushi innan. Till oss blir det sushi, med andra ord. Känner jag Calle och Sigge rätt kommer de att äta pasta chili och spela It Takes Two

Vad har vi ätit den här veckan?

Sista dagen innan verkligheten sätter igång igen och jag tänkte ägna dagen åt lite prepp så att första veckan ska flyta på någorlunda smidigt. Vad vi har ätit den här veckan finns samlat nedan, som vanligt på söndagar.

I måndags åt vi fajitas. Strimlad lök och paprika åkte ner i grillpannan och så åt vi det hela med bönor, grönsaker, picklad rödkål och massor med hot sauce.

I tisdags plockade vi fram fritösen och gjorde falafel. De åt vi i mjuka bröd tillsammans med grönsaker, syrad rödkål och tahinidressing.

I onsdags gjorde vi en stuvad rotfruktspytt med dragon och dijon. Den åt vi med biffar och även nobissås för de som ville ha det.

I torsdags åt vi fredagspizza, eftersom Calle skulle bort på fredagen.

I fredags gjorde jag och barnen burgare som vi åt med pommes och saltgurka.

I lördags åt vi en pakistansk kikärtsgryta med ris och naan.

Idag är det söndag och ikväll äter vi långkokt tomatsås med pasta. Toppar gör vi med burrata och basilika.

Vad har vi ätit den här veckan?

Nyårsveckan har passerat och vi har skrotat omkring här hemma. Fixat i huset, tvättat och njutit av all snö som fallit. Har jag sagt att jag älskar snö? Hade kunnat leva med det här vädret resten av mitt liv. Med vädret kommer också en del soppa, och så har Calle stått i kylan och gjort pizzor i Oonin. Haha.

I måndags kom några vänner över på middag och jag satte igång en stor laddning tomatsoppa redan på förmiddagen som sedan fick gå i slowcookern hela dagen. Till soppan hade vi risoni (för de som ville ha det) och nybakade basilikabaguetter.

I tisdags hade vi en kruka thaibasilika som behövde användas upp så vi gjorde en crispy chili beef (krispig tofu till mig) som vi toppade med massor av thaibasilika. Måste för övrigt lägga ut det här receptet för det har jag haft i min spara-lista länge.

I onsdags var det ju nyårsafton! Vi inledde kvällen med att dricka champagne och äta tilltugg. Jag hade gjort bruschetta som toppades med chilimajonnäs, syrad rödkål och sesamcrunch. Som förrätt hade Calle gjort gravad oxfilé som åts med nobisdressing och något crunch, sen tog vi en svängom med råraka, smetana och tångrom innan vi intog huvudrätten som var en ugnsbakad blomkål med belugalinser, parmesansås och friterade kronärtskockor. Till efterrätt åt vi en citronmarängpaj med hemmagjord lakritsglass.

I torsdags gjorde jag och Clara tagliatelle med smörig tomatsås vars recept vi hittade i Gottigheter, en kokbok jag köpte med mig från Skåne. Supergott! Mozzarella och fint strimlad basilika på toppen.

I fredags gjorde vi napolitansk pizza, eftersom vi tagit hem vår Ooni från landet. Det var längesedan, säkert två år sedan, som vi gjorde napolitansk pizza senast eftersom Clara föredrar den tunna, kavlade varianten, men oj vad gott det var! Vi gjorde en Marinara med tomatsås, oregano och vitlök, en Margarita med basilika och fior di latte och en Margarita med svamp och lök.

I lördags åt vi ramen som vi toppade med tofu/sesamkryddad fläskfärs, sesampaste, babyspenat, lättkokta ägg, koriander och salladslök.

Idag är det söndag och ikväll ska vi äta risoni toppad med getost och gremolata. Smörstekta rotselleriskivor och bresaola som tillbehör.

Vad har vi ätit den här veckan?

Det är knappt lönt att sammanfatta veckans middagar när det är julhelg, men here goes ändå. Vi har ätit julmat så till den milda grad att barnen (citat) försmäktar om de ser en endaste liten prinskorv till. Haha. Förstår känslan helt och hållet.

I måndags var vi lata och köpte hem thaimat.

I tisdags var det lillejulafton och vi smakade på lite av julbordet. Som vegetariska alternativ gjorde jag deviled eggs, en rödkålssallad toppad med gorgonzola och rostade solroskärnor och cheddarbollar som vi åt med rödbetssallad.

I onsdags åt vi julbord. Förutom ovan vegetariska alternativ gjorde pappa även picklad rödkål, och såklart brunkål och stuvad grönkål.

I torsdags åt vi… julbord. Say no more.

I fredags kom vi till Orust och gänget hade förberett kalkonmiddag. Champagne och löjroms-/tångromstoast innan maten och sedan var det alltså all in med helstekt kalkon, ugnsrostade grönsaker, brunsås, brysselkål och smörstekta äpplen. Clementinpannacotta med choklad till efterrätt.

I lördags åt vi potatisgratäng med lammstek (jag åt vegobiff från Anamma) och en stor laddning spetskålssallad med fänkål och babyspenat dressad med en syrlig citronette. Som tillbehör hade vi även misostekt broccoli med röd chili.

Idag är det söndag och vi ska till stan igen. Ikväll blir vi bjudna på middag på Drakenberget och vad det blir har jag ingen aning om, men jag vet att det som alltid kommer vara supermegajättegott.

Vad har vi ätit den här veckan?

Nog för att jag ska jobba imorgon men herregud vad skönt med jullov för tre fjärdedelar av den här familjen. Vi kom till Skåne tidigare idag och innan middagen blev det efterlängtad bastu, och efter middagen blev det julkalendern och sedan Elf. Nu ligger jag inklämd mellan Sigge och Frasse i sängen och ska försöka få mig lite sömn. Men först – veckans middagar samlade nedan, som så ofta på söndagar.

I måndags var jag ute och åt med en vän, japanskt på Mikado. Vi beställde in ett gäng smårätter (edamame, vårrullar och misosoppa bland annat) och till varmrätt åt vi udonnudlar med grönsaker.

I tisdags gjorde vi en enkel bönröra med chipotle som vi åt i mjuka tortillabröd med grönsaker och gräddfil.

I onsdags åt jag en omelett som jag fyllde med fetaost, soltorkade tomater och oliver. De andra fick kycklinggryta med ris.

I torsdags gjorde jag en stor laddning minestronesoppa i slowcookern. Den toppade vi sedan med fint riven parmesan och pesto. Focaccia med oliver som tillbehör.

I fredags gjorde vi pizza.

I lördags gjorde Calle pulled pork som fick gå hela eftermiddagen i, ja gissa vad… slowcookern. Jag gjorde en vegetarisk variant till mig och det hela åt vi i tortillabröd med pico de gallo, koriander, gräddfil och picklad rödlök.

Idag är det söndag och vi kom till Skåne tidigare idag. Ikväll har de andra ätit pappas köttfärssås (det är en storfavorit hos samtliga köttätare i familjen) med spaghetti och jag åt en omelett med svamp– och västerbottenstuvning.

Vad har vi ätit den här veckan?

Sista veckan innan jullovet har taktat på, och det märks att hela gänget här hemma är trötta och längtar efter ledighet. Jag önskar så att det blir lite bättre väder, för december i Göteborg har varit så tråkigt att jag knappt kan minnas när vi senast hade regn, blåst och sju grader hela månaden igenom. Kom igen nu, vädergudarna. Snälla.

I måndags åt vi en enkel men väldigt god kikärts– och sötpotatisgryta med kokosmjölk som vi åt med ris, raita och picklade citroner.

I tisdags drog jag igång en bönchili i slowcookern på morgonen som sedan fick gå exakt hela dagen. Herregud vad god den blev! Chilin åt vi med riven cheddar och en klick gräddfil.

I onsdags var det Nobeldagen, och som traditionen bjuder åt vi trerätters här hemma. Rårakor med crème fraiche, fint hackad rödlök, dill och tångrom till varmrätt, Biff Rydberg till varmrätt och chokladglass med blodapelsinsallad med chili till efterrätt.

I torsdags var jag på julbord. De andra åt Sigges nya storfavorit spaghetti aglio, olio e pepperoncino.

I fredags var jag, Clara och Bibbi på Nötknäpparen på Operan och innan föreställningen åt vi middag på Salut i Saluhallen. Clara åt deras köttbullar, Bibbi åt Boeuf Bourguignon och jag slog till på en rätt med en variation på zucchini, gratinerad getost och smörbönor.

I lördags åt vi pizza.

Idag är det söndag och ikväll äter vi gyozas, till barnens stora lycka. Vi fyller våra gyozas med fint hackad vitkål, svamp, tofu och salladslök, och smaksätter med soja, ingefära, vitlök och gochugaru. En skvätt sesamolja brukar också hamna däri.

Vad har vi ätit den här veckan?

Igår fyllde Clara hela elva år och det firades med kalas på kvällen. Det var med andra ord ett trött gäng som kom iväg till skolan och jobbet i morse. Vad vi åt förra veckan finns samlat nedan, på en måndag för att festa till det lite… Nåväl, bättre sent än aldrig.

I måndags skulle jag gått på jul-MBT men min onda rygg och nacke satte stopp för det så det fick bli tagliatelle med långkokt tomatsås (som jag plockade fram från frysen, vilken guldgrej att ha på lager!) och mozzarella.

I tisdags gjorde vi en kikärtsgryta som vi åt med ris och picklade citroner.

I onsdags var Calle borta så barnen fick makaroner och köttbullar, och jag nöjde mig med avokadosmörgås och en kopp te.

I torsdags gjorde vi ugnsbakad potatis som vi toppade med chilismör, gräddfil, majs, sallad och riven ost.

I fredags var vi på kalas för mitt näst äldsta syskonbarn och blev bjudna på en jättebuffé med en massa olika korvar som de införskaffat på korvmässan. Till korvarna fanns det en uppsjö av tillbehör – allt från potatissallad, syltlök och rostad lök till mos, en massa olika senap och salsor. Chokladkaka med dulce de leche till efterrätt.

I lördags blev vi bjudna på middag hos VMVPB och de hade lagat en stor laddning Boeuf Bourguignon, en vanlig med kött och en till mig med belugalinser. Galet gott! Till grytorna hade vi potatismos. Till efterrätt åt vi knäckig äppelpaj.

Igår var det alltså Claras födelsedag som vi firade med kalas! Vi åt stora, italienska köttbullar smaksatta med parmesan och basilika (och vegetarisk variant till mig på formbar färs) och som fick koka länge i tomatsås i slow cookern. Till det hela hade vi rigatoni och extra riven parmesan. Till efterrätt hade jag bakat en brownie som vi toppade med krossade polkagrisar och serverade med lättvispad grädde.

Vad har vi ätit den här veckan?

Det börjar närma sig december och den här veckan har jag dragits med en yttre öroninflammation som tack och lov gick över relativt snabbt. Och just det, vi har ju firat Beaujolais Nouveau! Och druckit glögg. Veckans middagar är samlade nedan.

I måndags åt vi rester från helgens middagar.

I tisdags kylskåpsrensade vi fram en tacogratäng med en bas på crème fraiche som vi sedan toppade med en massa olika grönsaker, kryddad vegofärs och riven ost. Den åt vi med salsa, gräddfil och tortillachips.

I onsdags gjorde vi misoglaserade rotfrukter i ugn som vi åt med köttfärsbiffar/vegofärsbiffar och en min systers galet goda äppelchutney.

I torsdags firade vi Beaujolais Nouveau! Till vinet åt vi potatis– och purjolökspaj, fougasse med rosmarin och timjan och en yoghurtbaserad röra med rostade riva morötter, vitlök och solrosfrön i paprikaolja på toppen.

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde jag en stor laddning rotfruktspytt med dragon. Den åt vi med oxfilé/vegetarisk biff.

Idag är det söndag och ikväll har vi glöggknytis hos oss med Calles Z-gäng från Chalmers. Någon tar med sig bröd och oliver, någon gör en sallad, någon fixar glögg. Ungefär så enkelt och okomplicerat som det åter.

Vad har vi ätit den här veckan?

Den här veckan har det varit Göteborgsrekord i regn. Regn från sidan, regn uppifrån och nedifrån. Tur då att middagarna hemma har puttrat på bra, och crockpoten har fått fortsätta jobba i köket. Vad vi har ätit finns samlad nedan.

I måndags var jag och Clara ute och åt med några vänner på Levantine. Jag tog en chèvre chaud och Clara en burgare. Calle och Sigge var hemma och åt en provensalsk kycklinggryta.

I tisdags åt de andra skånsk kalops med kokt potatis. Jag var på yoga och åt knäckemacka och lite fil när jag kom hem.

I onsdags gjorde jag potatismos. De andra fick falukorv i ugn till, och till mig gjorde jag en liknande variant fast med spenatpinnar istället.

I torsdags var det VmVPB och vi åt chili con carne med ris, crème fraiche och riven cheddar.

I torsdags åt vi pizza.

I lördags var vi bortbjudna och åt en underbar pakistansk gryta. Till den hade vi hembakade pitabröd, raita och kachumber, som är en indisk sallad med bland annat lök och mynta. Till efterrätt åt vi shrikand med saffran.

Idag är det söndag och ikväll ska vi äta strangolapreti. Det äter vi med en långkokt tomatsås som as we speak står och puttrar i crockpoten.

Vad har vi ätit den här veckan?

Jag har varit på konferens i Stockholm halva veckan så matlagningen har i det närmsta varit obefintlig. Det har jag dock tagit igen i helgen då jag har gjort två långkok deluxe, en högrevsgryta och en kallops (vilket är Claras favorit, i alla fall när hennes morfar gör den – får väl se om hennes icke-köttätande mammas variant blir lika uppskattad…) Vad vi har ätit finns samlat nedan, som vanligt på söndagar.

I måndags hade vi MBT hemma hos oss och det var så vansinnigt goda bidrag den här gången! Grönkålssallad med pumpa, någon rostad morotsröra med valnötter, vegofärspaj med cheddar, bönröra med örter och till efterrätt en galet god brioche med lemoncurd.

I tisdags åkte jag till Stockholm för några dagars konferens och på kvällen åt vi middag på en italiensk restaurang. Jag delade en rätt med småplock och åt bland annat bruschetta, friterad kronärtskocka och en supergod ricottaröra med bondbröd.

I onsdags var vi på ett Brasserie vid Hötorget och åt omelett med svampstuvning och västerbottensost. Perfekt för fyra trötta själar.

I torsdags kom jag hem igen och blev bjuden på pasta med tomatsås och mozzarella.

I fredags åt vi pizza.

I lördag plockade vi fram crockpoten och gjorde ett långkok texas chili på högrev. Jag gjorde även en vegetarisk bönchili med sötpotatis och mörk choklad så nu har vi ett gäng matlådor här hemma. Perfekt! Grytorna åt vi i mjuka tortillabröd och som tillbehör hade vi picklad lök, riven cheddar och gräddfil. Och hot sauce, såklart…

Idag är det söndag och ikväll ska jag och Clara på Miss Saigon och äter därför i pausen. Jag har beställt en vegetarisk smörgås med bakad sötpotatis och hummus, Clara har beställt oliver och chips. Haha. Får nog bli en stöd-hamburgare till henne.