Startsida Om mig Kontakt
Strangolapreti, spenatdumplings

Av någon anledning tycker jag alltid att jag måste belöna mig med något på söndagar, och idag blev det god mat (som det nästan alltid blir, när jag tänker efter…) – jag och Calle har alltså lagat strangolapreti, italienska spenatdumplings som vi åt med tomatsås.

Receptet kommer från Calles syster – tack för det säger vi!

Strangolapreti
4-6 portioner

250 g vitt bröd (gärna någon dag gammalt)
1,5 dl mjölk
500 g fryst spenat
vatten + salt
2 ägg
4-5 msk vetemjöl (ta mer om det behövs)
salt & nymald svartpeppar
muskotnöt
smör
några salviablad
riven parmesanost

Skär brödet i små tärningar och häll över mjölken. Blanda väl, täck med en tallrik, ställ på en tyngd och låt dra i minst två timmar. Tina spenaten, pressa ur all väska och hacka den sedan så fint som möjligt. Blanda spenaten med det uppblötta brödet, äggen och mjölet. Smaksätt med salt, svartpeppar och färskriven muskot. Koka upp rikligt med saltat vatten i en stor kastrull och provkoka några spenatknyten. Är de inte tillräckligt fasta är det bara att tillsätta mer mjöl, och är de för fasta tillsätter du istället mjölk. Forma sedan resten av smeten till lagom stora knyten med hjälp av två matskedar. Lägg knytena i det kokande vattnet och låt sjuda i fem minuter. Ta upp knytena med hålslev, låt dem rinna av och lägg upp på ett varmt fat. Smält smör i en stekpanna, vänd i salviabladen och blanda i knytena. Strö över parmesanosten och servera sedan spenatknytena med en god tomatsås och lite sallad.

Vad har vi ätit den här veckan?

Det känns som att hela det här gänget har för vana att vara lite majtrötta. Slutet av terminen, skolavslutningen närmar sig och sommarlovet är på gång. Lägg därtill lite pollen, olika födelsedagar och högtider och livet i allmänhet på det. Den här veckan var inget undantag men vi har tagit det lugnt, njutit av fint väder och använt helgen till att ladda batterierna. Massor med gott har vi ätit dessutom, spana in vad nedan.

I måndags grillade vi burgare som vi åt med pommes.

I tisdags var B hos barnen och de åt spaghetti puttanesca. Jag och Calle var på quiz och åt middag där. Bangers and mash till Calle, lite blandat plock till mig.

I onsdags gjorde vi fajitas. Paprika– och lökstek på Muurikkan, som vi sedan åt i mjuka tortillabröd toppade med guacamole, riven cheddar och hot sauce.

I torsdags var det VmVPB och vi bjöd på en ljummen pastasallad med bland annat kronärtskockscrème, burrata, grillade grönsaker och pinjenötter.

I fredags gjorde vi pizza.

I lördags var vi i Hyssna med Z Scout och på kvällen grillade vi raclette. Som tillbehör hade vi allt från syltlök och cornichons till bönsallad, baguette, hummus, en massa grönsaker och grillad sparris.

Idag är det söndag och ikväll ska vi på söndagsmiddag till Drakenberget. Det är utlovat strangolapreti med tomatsås, hurra!

Vad har vi ätit den här veckan?

Veckan går mot sitt slut och som vanligt på söndagar har jag sammanfattat veckans middagar. Jag är för övrigt fortfarande mätt efter lördagens tacofest, men ack vad gott det var! Annars? En hel del frys- och kylskåpens, vilket har varit välbehövligt.

I måndags åt de andra provencalsk kycklinggryta med ris. Jag nöjde med mig te och rågsmörgås med avokado.

I tisdags gjorde vi spaghetti carbonara.

I onsdags kylskåpsrensade vi fram en wok med broccoli, blomkål och salladslök.

I torsdags var jag på Operan och innan vi såg föreställningen tog vi en smörgås och drack ett glas bubbel.

I fredags åt vi pizza.

I lördags dukade vi upp ett stort bord med pulled pork (till köttätarna) och bönröra med chipotle, koriander och grön paprika (till vegetarianerna). Som tillbehör hade vi allt möjligt man brukar ha – guacamole, riven cheddar, grönsaker, olika sorters salsa och jalapeno.

Idag är det söndag och ikväll är vi bjudna på söndagsmiddag. Det har utlovats strangolapreti med tomatsås.

Vad har vi ätit den här veckan?

Den här veckan har det varit Göteborgsrekord i regn. Regn från sidan, regn uppifrån och nedifrån. Tur då att middagarna hemma har puttrat på bra, och crockpoten har fått fortsätta jobba i köket. Vad vi har ätit finns samlad nedan.

I måndags var jag och Clara ute och åt med några vänner på Levantine. Jag tog en chèvre chaud och Clara en burgare. Calle och Sigge var hemma och åt en provensalsk kycklinggryta.

I tisdags åt de andra skånsk kalops med kokt potatis. Jag var på yoga och åt knäckemacka och lite fil när jag kom hem.

I onsdags gjorde jag potatismos. De andra fick falukorv i ugn till, och till mig gjorde jag en liknande variant fast med spenatpinnar istället.

I torsdags var det VmVPB och vi åt chili con carne med ris, crème fraiche och riven cheddar.

I torsdags åt vi pizza.

I lördags var vi bortbjudna och åt en underbar pakistansk gryta. Till den hade vi hembakade pitabröd, raita och kachumber, som är en indisk sallad med bland annat lök och mynta. Till efterrätt åt vi shrikand med saffran.

Idag är det söndag och ikväll ska vi äta strangolapreti. Det äter vi med en långkokt tomatsås som as we speak står och puttrar i crockpoten.

Vad har vi ätit den här veckan?

Familjen börjar vakna till liv här och jag ska snart plocka fram frukost. Helgen har varit precis så lugn och fin som jag önskade, vilket var välbehövligt efter den här veckan. Vad vi har ätit finns samlat nedan, som alltid på söndagar.

I måndags gjorde vi ugnsbakad fetaost och tomater som vi åt med bröd, sojafärsbiffar med ajvar och en salsavattenmelon, gurka och pressad lime.

I tisdags gjorde jag ugnsbakade ägg med rucola och chilismör. Calle var inte hemma och åt annat, och barnen fick spaghetti puttanesca som jag hittade i frysen.

I onsdags åt vi daal med spenat. Ris som tillbehör.

I torsdags hade vi VmVP i nya VP-lägenheten! Vi köpte hem thaimat (och jag åt en magiskt god massamancurry som jag snart vill äta igen, helt klart).

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde vi en stor laddning äggnudelsallad som vi toppade med mynta, koriander och finhackade jordnötter. Bulgogi, sticky tofu och Srirachasås som tillbehör.

Idag är det söndag och till middag ikväll ska vi äta strangolapreti med tomatsås och kallskuret. Barnen är inte jätteförtjust i spenatdumplings och brukar ha vanlig pasta istället.

Vad har vi ätit den här veckan?

Vilken fin helg vi har haft! Nu är jag dock trött som ett ras och planerar att sova inom tio minuter men först – veckans middagar, samlade nedan enligt tradition.

I måndags plockade vi fram strangolapreti från frysen. De stekte vi på och åt med tomatsås.

I tisdags åt vi burritos som vi fyllde med bland annat paprika– och lökröra, avokado, rödkål, gräddfil och hot sauce.

I onsdags åt de andra pytt i panna med stekt ägg och HP-sauce. Jag åt rågröd med avokado.

I torsdags gjorde vi en svamppasta som vi toppade med slätbladig persilja.

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde vi bao buns (som min dator ALLTID vill autokorrigera till bao buss haha). De fyllde vi med tofu, yuzumajonnäs, kimchigurka, picklad rödlök och koriander. Turkish delight med smak av granatäpple till efterrätt.

Idag är det söndag och ikväll har vi firat in advent med vänner. Innan maten provade vi glögg av lite olika årgångar, som några i gänget hade med sig, och till varmrätt hade vi plock av vegetariska julrätter. Paj med grönkål och gorgonzola, vörtbröd med cheddar, vegetarisk Jansson, sallad med brysselkål, spetskål och rödkål som toppades med en yuzu– och senapsdressing och kanderade valnötter, briochebröd med rödbetssallad och cheddarbollar och smördegssnurror med torkade fikon och prästost. Till efterrätt mumsade vi på tyska pepparkakor och saffrans– och pinjenötskakor.

Vad har vi ätit den här veckan?

Första jobbveckan avklarad, och jag hade glömt hur däckad man är när man ska komma in i rutinerna igen. Det har varit tufft, om jag ska vara ärlig, men Sigges inskolning har i alla fall gått över förväntan och det är fint. Middagarna förberedde vi på söndagen, så mycket har gått att plocka fram och bara värma på – som till exempel strangolapretin och bönchilin. Skönt, när det är tusen andra saker att tänka på.

I måndags åt vi strangolapreti med tomatsås. Jag brukar göra de här små godbitarna när vi har surdegsbröd över från helgen, och spenat har vi alltid i frysen. Perfekt i lunchlådan dagen efter! Stek bara på dem på kvällen och värm i micron när du ska äta lunch.

I tisdags skulle jag vidare på möte, så till middag åt de andra spaghetti carbonara, och jag nöjde mig med lite fil och macka innan jag åkte vidare.

I onsdags orkade vi inte laga mat så vi gick till Texas här nedanför. Ribs till Calle, burgare till kidsen och ett stort lass nyfriterade tortillachips med bönor, salsa och guacamole till mig.

I torsdags var det säsongens första VmVP och vi böjd på en bönchili med choklad som vi åt i mjuka tortillas med crème fraiche, riven cheddar, picklad jalapeno och hot sauce.

I fredags åt vi pizza.

I lördags gjorde jag en potatisgratäng som vi åt med biffar med dijonsenap och vitlök. Rödvinssky till det.

Idag är det söndag och ikväll har jag tänkt att vi ska äta quesadillas med spenat och kesella. Stor bönsallad och hot sauce som tillbehör.

Vad har vi ätit den här veckan?

Trött söndag här hemma, men vilken fin helg vi har. Träffat vänner som råkar vara världens bästa, varit ute i det fina vädret, ätit god mat och planerat kommande skidresor. Idag öser dock regnet ner över Göteborg, och vi satsar på att hålla oss hemma. Kanske tittar vi klart på Star Wars, antagligen preppar vi lite mat för veckan, högst troligt går vi och tränar. Vad vi har ätit den här veckan finns samlat nedan, som vanligt.

I måndags åt vi broccoli– och cheddarsoppa med nybakade rågrutor.

I tisdags åt vi en filodegspaj med fetaost som vi toppade med grekisk sallad.

I onsdags åt de andra spaghetti carbonara. Jag var på Operan och såg Don Giovanni och åt en vegansk smörgås och drack bubbel i pausen.

I torsdags var det VmVPN och vi åt Oumph au Vin med kokt potatis. Macarons till efterrätt.

I fredags kom kompisar över på fredagspizza.

I lördags bjöd vi på strangolapreti som vi åt med långkokt tomatsås och burrata.

Idag är det söndag och ikväll ska vi äta koreanska tacos som vi fyller med tofu, kimchi, gochujangsås, salladslök, avokado och rödkål.

Bolognese

Ah, att natta Sigge alltså. Inte som för de som bara ”nä men jag lägger barnet och så somnar hen på två minuter sen har jag hela kvällen själv” osv. Ni förstår, man lägger Sigge, vi snackar lite, sen börjar det. Evigheten. Han ska snurra runt, leka tittut, ”kolla mamma, fluga!”, uttrycka sitt missnöje över att behöva sova, sjunga lite och leka med sin Pingù för att sedan bli knäpptyst så att man börjar få upp hoppet om att han somnat. Jag försöker smyga ut, dörren knarrar och någon sätter sig upp i sängen och viskar ”mamma, vart skaaaa du”. Ok, då börjar vi om igen… Så fortsätter det tills han pang bom slockar och jag nöjt kan smyga ut och få en timme för mig själv innan jag själv går och lägger mig. Med det sagt ska jag kanske också tillägga att det där med att natta barn är något av det mysigaste som finns.

Snart är den där timmen för mig själv slut så låt oss prata vegetarisk Bolognese. Vi äter inte det superofta eftersom jag tycker att vegetarisk färs ofta kan bli ganska tråkig och lite för mjuk i en sådan här sås, men den här såsen blev väldigt god faktiskt. Vi åt den häromdagen med strangolapreti och ett berg av parmesan.

Receptet hittade jag hos Ganska Vego och det blir en gigantisk sats med Bolognese. Passa på att frysa in eller gör typ piroger.

Bolognese

4 portioner + matlådor en masse

3 morötter

1 stor gul lök

2 stjälkar selleri

3 vitlöksklyftor

850 g formbar färs, Anamma

olivolja att steka i

2 dl vitt vin

3 dl mjölk

2 burkar hela tomater på burk

4 msk tomatpuré

2 msk grönsaksfond

2 msk soja

salt, nymald svartpeppar

Finhacka morötter, lök, selleri och vitlök och lägg i en stor gryta med en stor skvätt olivolja och fräs på medelvärme i 5-10 minuter tills det mjuknat. Tillsätt ännu en skvätt olivolja och häll på färsen. Bryn den ordentligt så att den får färg och yta. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. Tillsätt vinet och öka värmen något så att vinet kokar upp. Klipp tomaterna i bitar och rör ner tillsammans med mjölk, tomatpuré, grönsaksfond och soja. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. Lägg på locket och låt puttra i minst en timme och rör runt lite då och då under tiden. Servera med pasta och häll eventuellt över lite kokvatten i såsen om den blir för tjock.

Vad har vi ätit den här veckan?

Det är regn över Göteborg och det är ett trött gäng som skrotar omkring här hemma. Lite så har hela veckan varit faktiskt, men trots det har vi fått ihop lite gott i matväg. Vad vi har ätit finns sammanfattat nedan, precis som vanligt på söndagar.

I måndags köpte vi färdig tortellini, slängde ihop en pesto och rev över parmesan. De andra hade även kallskuret till.

I tisdags åt vi lasagne. Till den hade vi tomat- och löksallad.

I onsdags köpte vi hem indisktChana masala till mig, butter chicken till barnen och någon lammhistoria till Calle. Naan, papadoms och (vrålstarka) pickles till det.

I torsdags gjorde vi gyozas som vi fyllde med svamp, spetskål, salladslök och ingefära. Till våra gyozas hade vi edamamebönor som vi kryddade med havssalt, tajin och koreansk peppar.

I fredags åt vi pizza.

I lördags bjöds vi på puylinser med långbakad aubergine och småtomater (aaah, vad gott det är!). Till efterrätt sumakbakade jordgubbar med yoghurt. Rullade hem från Långedrag, som ni hör.

Idag är det söndag och jag håller på att förbereda strangolapreti, små spenatdumplings som vi ska äta med tomatsås.