Startsida Om mig Kontakt
Göteborgstips – Bruk

Om man går in på Matrepubliken via mobilen kommer man till en helt annan sida märkte jag igår, vilket de arbetar på att lösa bakom kulisserna. Under tiden det fixas får ni pausmusik i form av Göteborgstips. I helgen var vi nämligen på återbesök på Bruk, en liten men naggande god cocktailbar på Friggagatan, som är helt outstanding. Gå dit, är min starka uppmaning.

Vi har varit där och druckit drinkar innan, men den här gången passade vi även på att äta middag. Hummus med brynt smör till förrätt, råbiff (till Calle) och variation på blomkål med bland annat rökta mandlar och saffran (till mig) till varmrätt. Vad vi drack? Jag slog till på en drink med blåbär, campari och någon rökig whisky, Calle på en med Strega, kaffe och Aperol. Till efterrätt blev det en Negroni med jordgubbsvermouth (MAGISK) och Calle beställde en Old Fashioned. Hands down en av de bästa cocktailbarerna i stan just nu.

Göteborgsguide 2021

Förra veckan traskade vi hem genom ett sensomrigt Göteborg, från Slottsskogen genom Linné, över Risåsberget förbi Skansen Kronan, genom Vasastan och slutligen över Avenyn in på vår gata i stan. Göteborg är en otroligt fin stad och jag får nästan nypa mig i armen ibland när jag tänker på att vi bor mitt i allt det här, i vår lägenhet med utsikt över trädkronorna. Att våra barn får växa upp här med allt vad det innebär. Skramliga spårvagnar, lummiga stadsparker, spännande människor och massor med saker att upptäcka.

Utsikt från Skansen Kronan, mot Masthugget.

Men, vad gör man egentligen i stan med två barn? Eller utan barn också, för den delen. Man gör massor! Vi får ofta frågan, både från sådana som ska besöka stan som turister men även från vänner som sällan är i innerstan. Jag hade ju förr som vana att sammanfatta våra tips men det var ett tag sedan nu så jag har dammat av några tips och sammanställt. Det är en salig blandning med sedvanligt fokus på mat men håll till godo – kanske ni hittar något passar just er.

2112 / Innanför Vallgraven / Hedens Busstation

Om jag och Calle (och barnen) får välja ett enda ställe att äta burgare på nu för tiden är 2112 utan tvekan i topp. Innan åt vi nästan alltid på deras lilla Street Food-hak som ligger rakt över vår lägenhet, men nu för tiden intar vi vår fredagsburgare på restaurangen eftersom, well, vi sitter hemma och det är skönt att komma ifrån lägenheten. Att det sedan råkar jobba typ världens trevligaste Tobbe där är ett plus, och ett plus-plus är att det är Göteborgs bästa vegburgare. Överdriver inte. Om vi beställer exakt samma burgare varje fredag? Kan eventuellt vara så, ja. In Flames heter den, om ni undrar.

Bar Bruno / Inom Vallgraven

OMG, det här drinkstället alltså. Insane, som min kompis Therese hade sagt. Hands down de bästa drinkarna vi har provat i Göteborg (och vi har provat en del ställen…)

Unity / Inom Vallgraven

Jamen för att ett jazzställe i centrala Göteborg är genialiskt, och för att de serverar galet god mat och stökiga viner.

Chopstix / Vasaparken / Vasastan

Vårt favorit-sushihak och favoritpark att hänga i. Missa inte den veganska misosoppan man får till sushin, den är toppen!

Familjen / Arkivgatan / Lorensberg

För evigt vår favoritrestaurang i Göteborg. Varför? För att maten är bäst, servicen likaså. Barnen älskar det, och vi med.

Bar La Lune / Vasastan

Vi är knappast ensamma om att älska La Lune, Göteborgs sämst bevarande hemlighet. Lämna barnen hemma och lägg dig platt inför vad som komma skall. Mästerligt, minst sagt.

Masala / Berzeliigatan / Lorensberg
Våra barn älskar indiskt och vi med. Masala är en kedja och har numera ett helt gäng restauranger runt om i Göteborg.

Wurst / Djupedalsgatan / Linnéstan

Nyfunnen älskling! Korv på alla möjliga sätt, goda tillbehör, underbar uteservering och fin service. Hit kommer vi gå om och om igen!

Näckrosdammen / Johanneberg

En av våra andra favoritparker. Jättefin lekplats, mysigt häng för picknick. Brukar köpa med lunch från Wrapped på Södra Vägen (men även Masala och ett gäng andra ställen ligger nära).

Paddan / Inom Vallgraven

Jag kan inte nog prata mig varm om Paddan. Älskar att åka Paddan! Barnen med för den delen. Superkul sätt att se stan på.

Skansen Kronan / Haga

Utsikten är magisk från toppen av Risåsberget där Skansen Kronan har stått sedan 1600-talet. Nu för tiden finns där även en uteservering där man har fin utsikt över takåsarna. Vill man inte sitta på uteserveringen är det en av Göteborgs bästa picknickplatser, utan tvekan.

Gelaterian / Grönsakstorget

Göteborgs bästa glass, alla kategorier. Svinlång kö under högsäsong men väl värt väntan, lovar.

Hildas / Zeytoon / Stora Saluhallen / Inom Vallgraven

Vem vore jag om jag inte tipsade om två av våra absolut favoritställen? Ost handlar vi uteslutande på Hildas eftersom det är Göteborgs (om inte Sveriges?) bästa ostaffär, alla kategorier. Zeytoon för att de har de godaste oliverna, bästa utbudet av nötter och absolut gulligast personal. Handla i Saluhallen så att vi får ha den kvar.

Trädgårdsföreningen / Lorensberg

Ska jag vara helt ärlig får jag lätt panik när jag tänker på hur galet mycket folk som ibland trängs på Trädgårdsföreningen lekplats, men går man dit en dag när det inte är högsäsong är där riktigt lugnt och skönt. Sen är ju Trädgårdsföreningen ljuvlig på många sätt. Perfekt, lugn oas med massor med bra picknickställen. Alfons Åbergs Kulturhus är kul för barnen (men ibland kan även där vara galet mycket folk…)

Viktors / Geijersgatan / Lorensberg

För att Viktors är bäst. No further explanation needed.

Extreme Food / Ingenjörsgatan / Kungshöjd

Denna butiken, alltså. Hot sauce, mexigrejer, tortillapressar, en skäggig man och ganska ofta en hund och en stor grill utanför. Hade icke klarat mig utan deras hot sauce-expertis.

Salut / Saluhallen / Inom Vallgraven

Fint häng för lunch eller tidig middag. Alltid bra vegetariskt!

Göteborgstips – Storm & Bille

Det är helg på intåg, solen skiner och jag och Calle har just varit i Saluhallen och på väg hem köpte vi med oss burgarlunch från 2112. Jag har ett enda möte kvar innan jag ska traska mot föris och hämta kidsen, sen blir det vin och ost, pizza och fredagsfirande deluxe.

Igår hämtade vi upp veckans REKO-varor, och den här gången hade jag bland annat beställt choklad från den göteborgsbaserade chokladfabriken Willy Wonka Storm & Bille. Vi tjuvsmakade redan igår på den med peppar och den var ljuvlig. Hoppas att ni får en riktigt fin helg, vänner! Vi hörs snart igen. Stay safe!

Chilitantens heta såser

Den här våren har varit speciell på många sätt, och det känns som att det var flera år sedan vi satt i Idre i början av mars tillsammans med mina föräldrar och tittade på rapport efter rapport om coronavirusets framfart. Då hade vi inte en aning om vad som komma skulle. Det finns så mycket jag saknar nu för tiden. Familjemedlemmar (hundar inkluderade), mina kollegor, en normal vardag, att Sigges evighetslånga inskolning någonsin ska ta slut, vänner vi inte har sett på länge, lite mer stabilitet och en början på slutet.

Men, med det sagt – vår nya vardag har fört med sig bra saker också. Jag har kunnat träna en hel del, till exempel. Vi äter fredagslunch tillsammans. Vi provar oss igenom dyra viner med våra karantänskompisar (ok, det hade vi antagligen gjort ändå men det är träffar jag verkligen längtar efter så den får vara med ändå). Vi har städat på vinden. Vi njuter av att inte flänga så mycket.

Jag vet, jag vet. Det blir bätre. Och nu ska jag logga ut från datorn och njuta av några dagars långhelg! Men först – ser ni flaskan ovan? Den har jag beställt från Chilitantens Heta Såser, som råkar befinna sig i Olskroken här i Göteborg. Att det finns HOT SAUCE-TILLVERKNING i mitt närområde, det är ju helt löjligt lyxigt! Vi köpte hem två stycken, en som heter ELD och en TROPIKSÅS. Riktigt, riktigt fina båda två. Kolla in hennes konto på Instagram, ok? Ge Chilitanten lite kärlek. Och ha en fin långhelg, vänner! Vi hörs snart igen. Stay safe.

Göteborgstips – 2112

Jag är alltid ledig på fredagar (förutom just idag när jag sitter i telefonmöte as we speak…) och eftersom vi båda sitter hemma med tanke på nuvarande läge har det blivit tradition att vi äter burgare på fredagar. Precis rakt över gatan har 2112 öppnat och de serverar burgarlunch från 11.30-15 på vardagar. Grattis till oss!

Nu ska jag snart logga ut för dagen och börja preppa inför kvällens pizza. Den här helgen ska vi till landet och jag ser fram emot rosé i solen på trappan, god mat, snälla barn och att äntligen få prova det där danska rågbrödet som jag bakade för några dagar sedan som ligger och ska gotta till sig i två (!) dagar innan det får smakas på. Hoppas att ni får en fin helg, vänner. Vi hörs snart igen.

Göteborgsguide 2020

Det var längesedan jag knåpade ihop en lista på ställen vi ofta besöker här i stan, men i bistra tider som de här kan det kanske vara på sin plats med en uppdatering. Vill du inte gå ut erbjuder många ställen take away, men vet ni – det kommer ju också en tid när vi kan börja leva som vanligt igen, men tills dess – stödhandla av dina (och våra!) favoritställen. De behöver kärlek just nu.

Familjen

Vi och Familjen går way back. Det har varit vår favoritkrog i flera år nu, och även om besöken dessvärre inte duggar tätt nu för tiden är det dit vi ofta går när tillfälle ges. Just nu kan du köpa med dig både Bloody Mary-mix och mat hem om du inte vill sitta där.

Viktors Kaffe

Ja, vad ska man säga? Vi älskar Viktors Kaffe. Och Viktor! Bästa kaffet i stan, god mat, bullar från Kampanilen (se nedan) och bra läge. På sommaren köper vi gärna med oss mat och kaffe härifrån och traskar upp till lekplatsen vid Näckrosdammen och kvällshänger.

Burgersson

En klassiker för lördagslunch i vår familj. Favorit hos barnen, dessutom. Stans i särklass bästa vegburgare och supertrevlig personal (långhåriga killen, du vet vem du är).

Korv United STÄNGT!

En klassiker för lördagslunch, del 2. Superbra vegokorv dessutom (och jag är kräsen, kan jag lova) och goda tillbehör.

Kampanilen

Jag har aldrig satt min fot på Kampanilen, men jag äter ofta deras bullar hos Viktors, och våra vänner i Långedrag köper ofta deras praliner och de är helt sinnessjukt goda.

Extreme Food

Denna butiken, alltså. Hot sauce, mexigrejer, tortillapressar, en skäggig man och ganska ofta en hund och en stor grill utanför. Hade icke klarat mig utan deras hot sauce-expertis.

Gelaterian

Vi har varit där två gånger den senaste veckan vilket officiellt markerar starten på vårt gelato-år. Godare glass går inte att hitta i stan. Det är sant (brynt smör med rosmarinkolasås – behöver jag säga mer…).

Saluhallen

Det är nog ingen direkt skräll att Saluhallen är med på listan, för här är vi så ofta det går. Ost på Hildas, oliver hos Zeytoon, praliner hos Kanolds. Ungefär så ser rundan ut.

Cum Pane Olskroken

Här köper jag mitt mjöl, för det här gulliga bageriet ligger inte så långt ifrån mitt jobb. OBS det går ej att gå in där utan att köpa med sig något bakverk hem, bara så ni vet. Finns även i Majorna!

Salut Saluhallen

Den lilla matbaren mitt i Saluhallen som liksom tog ett jättekliv in i mitt hjärta när jag, Calle och Clara åt middag här innan vi skulle på Operan i julas. Jättefin mat, spännande vin!

Toso

Längst upp på Avenyn ligger den här pärlan. Boka bord för det är nästan alltid fullt av en anledning. Helt. Otroligt. God. Mat.

Vi Viet

Jag var här med en kompis för någon månad sedan och blev helt blown away. Superbra service, spännande meny och VIETNAMESISKT ISKAFFE. Boka bord (eller ta med hem) för det är poppis.

Göteborgstips – Viktors Kaffe

Imorgon är det fredag och för vår del är det hemmahelg som gäller de närmsta dagarna. De helger vi är hemma följer lite av ett heligt mönster som nästan alltid innefattar fredagsfika efter föris på Viktors Kaffe, besök i Saluhallen, pizza, söndagsburgare med galopp-öl på Burgersson, pannkakor till frukost, en promenad för att få barnet att sova i vagnen (dålig utdelning på den dock) och sa jag minst tre besök på Viktors? Vi älskar det där lilla stället, lägligt placerat på Geijersgatan som ligger ett stenkast från oss.

Nu ska jag kolla på ett avsnitt av Beyond Stranger Things (för oss som inte kan få nog) innan jag ska sova, leta upp mina nycklar och ladda inför fredagens jobb innan vi tar efterlängtad helg.

Göteborgsguide 2017

Jag får väldigt ofta frågor om restaurangtips i Göteborg. Var finns bästa veganmaten? Var kan man ta med sig kids? Och finns det någon bättre uteservering än Storans? Jag är knappast någon expert på Göteborgs restaurangliv eftersom vi 1. allt som oftast går till samma ställen 2. inte är ute och rullat hatt sådär hysteriskt ofta längre och 3. rör oss i ganska små cirklar. Trots det har vi såklart lyckats samla på oss en del guldkorn genom åren så håll tillgodo – jag har väckt liv i Matrepublikens Göteborgsguide, den här gången version 2017.

Wrapped I Södra vägen I Lorensberg

Det finns ett helt gäng olika Wrapped i stan numera, men vi går allt som oftast till den på Södra Vägen (nästan precis vid Korsvägen) eftersom den är närmst. Och bäst. Meximat, bra vegetariska alternativ och dessutom med rättigheter så man kan ta sig ett glas till maten.

Texas Longhorn I Södra vägen I Lorensberg

Jag vet att Texas Longhorn primärt är en köttrestaurang deluxe men jag kommer alltid ha med det här stället på min lista. Varför då? För att de har fantastiskt goda vegetariska fajitas, och en jalapenorelish som inte är av denna värld. Ingen uppsjö av vegetariska alternativ direkt alltså, men det vägs upp av att det som finns är riktigt bra.

Familjen I Arkivgatan I Lorensberg

Vår favoritrestaurang i Göteborg, alla kategorier och evig etta på vår lista. Alltid fin mat, alltid grym service och drinkarna är bäst i stan.

Aldardo I Kungstorget I Innanför vallgraven

Ett mecka om man gillar italienska delikatesser, vilket vi gör. De har några sittplatser där inne och på sommaren har de uteservering. Bra lunchställe.

Saluhallen I Kungstorget I Innanför vallgraven

De fredagar vi är i stan har vi som tradition att gå ner till Saluhallen och handla godsaker inför helgen. En runda till Kanolds är nödvändig, ostar köper vi hos Hildas (mycket franska gottigheter) eller Hugo Ericson (många svenska godbitar) och oliver, färsk pasta och andra godsaker köper vi på Capris Delikatesser.

Natur I Geijersgatan I Lorensberg

Ganska pytteliten restaurang med god mat och framför allt väldigt goda naturviner. Väldigt ofta fullt så inget ställe man direkt ”slinker in på”.

Viktors Kaffe I Geijersgatan I Lorensberg

Hit går vi och dricker kaffe på helgen, men jag är egentligen mest bihang till Calle som ÄLSKAR Viktor och hans kaffe.

Stranger I Kungstorget I Innanför vallgraven

Man måste älska det här relativt nya drinkstället med hemlig entré, fantastiska drinkar och trevlig personal.

Korv United I Magasinsgatan STÄNGT!

Den här korvvagnen på Magasinsgatan är en stående favorit i vår familj. Stor guldstjärna för att de har vegetarisk korv som dessutom är riktigt god! Jag äter helst min korv i bröd med ett lass surkål och stark senap.

Burgersson I Skanstorget I Linnéstan

Åh, alltså Burgersson. Vart ska jag börja? Vårt ständiga lördagslunchak där vi äter burgare, dricker öl/bubbel/lemonad och älskar livet.

Champagnebaren I Kyrkogatan I Innanför vallgraven

Älskar det här stället. Enkel mat (grym ostbricka!) och bubblet är såklart inte av denna värld. Ljuvlig innergård med mysig uteservering.

Thali I VärmlandsgatanSTÄNGT!

Helvegetarisk indier på en lugn gata i Linnéstan. Massor med spännande rätter på menyn och restaurangen är Kravmärkt. Fint, tycker jag!

Fratelli Gridelli STÄNGT!

Gömd liten pärla (i närheten av Scandinavium) som säljer italienska godsaker (bland annat tipo 00-mjöl som vi har i vår pizza- och pastadeg). Det finns även kaffe och mat, såklart.

Kåhögs Mjölk

I söndags hamnade vi i krokarna kring Jonsered utanför Göteborg och i närheten ligger Kåhögs Mjölk där man kan köpa med sig mjölk på flaska hem. Jag älskar sådant här, att kunna handla direkt från gården och stödja lokala producenter. Glasflaskan kan du köpa där för ynka 20 kronor och mjölken kostar 10 kronor litern. Löp och köp!

I helgen är det Matfest i Västra Götaland där en hel drös lokala producenter – bland annat Kåhögs Mjölk – håller öppet för besökare. Spana in hemsidan för att se vilka producenter du kan hälsa på!

Bondens Marknad i Haga

Idag gick vi till Haga efter frukost för att besöka Bondens Marknad och bunkra upp med diverse nödvändigheter som exempelvis kål (grön, röd och blom) och honung. På väg hem slirade vi inom Fram (finaste butiken i stan, vågar jag påstå) där vi köpte med oss tranbär och mandel.

Till lunch har vi ätit grönkålssallad (återkommer med recept!) och nu ska jag ligga raklång på soffan och fundera ut vad vi ska äta för något ikväll. Hoppas att ni alla har en riktigt fin helg!