Årets första mai tai innan solen går ner bakom grannhusen.

Calle har kompisar över och spelar poker och jag, barnen och Frasse basar över nedervåningen. Bubbel i glaset, pizza beställd (skräll som ni hör, men vi hängde på pokergänget en våning upp här) och barnen har laddat med godis och senaste avsnittet av Therese i kassan. Det har varit en intensiv vecka och jag ser fram emot en lugn helg. Jag ska plantera lite blommor. Äta långfrukost. Dricka ohemult många koppar te. Äta ost från Hildas och oliver från Zeytoon. Gubbsova på soffan kanske? Ja, kanske faktiskt.

Idag blev det inte många åk innan jag kastade in handduken. Termometern visade på -20 när jag och Clara kom tillbaka till stugan, och det känns ungefär som jag har tagit ett långt, kallt vinterbad. Det sticker i kinderna och fingrarna är alldeles stela. Kan man annat än att älska det? Inte vinterbad alltså, för det tror jag inte att jag hade fixat, men känslan när man kommer in i värmen efter en dag i kylan tänker jag är ungefär densamma. Och det är ljuvligt.

Ett rent litet hus och tända ljus. Miles Davis Kind of Blue i LP-spelaren. Pizzadeg på jäsning och funderingar på vad vi ska ha för drink ikväll. Trött hund efter lång skogspromenad och fredagsmysiga barn som ser fram emot helg. Det gör jag med.

Calle är borta ikväll och jag och barnen är hemma. Tända ljus och lugn i tv-rummet. Chips upphällda och bubbel och Fanta i glasen. Termometern står på minus nio grader och vår lilla trädgård svämmar över av snö. Snöpromenader när man får pulsa i snön. Frasse vilar nu i soffan och jag tar några minuters lugn och ro innan vi ska äta middag. Ikväll äter vi poké och tittar på Dumma Mej 2, barnen och jag. En svårslagen lördag om du frågar mig.
