Fördelarna med att ha vänner som är minst lika matlagningsintresserade som vi är många. Bland annat är de vansinnigt duktiga på att nosa fram recept som jag verkligen gillar. Som den här salsan till exempel, som vi åt första gången på midsommar. I helgen gjorde vi den igen och åt tillsammans med nyfriterade tortillachips.


Receptet hittade våra vänner i matlagningsprogrammet Fahléns Matäventyr och är signerat Peter Norman.
Salsa molcajete
1 stor skål
1 kg plommontomater
2-6 serranochili* (beroende på styrka)
1 silverlök, tunt skivad
3 klyftor vitlök
2 lime, pressade
salt
Rosta tomaterna, chilifrukterna och löken i en torr gjutjärnspanna tills de har svartnat runtom. Mortla vitlöken med salt och tillsätt limejuice. Tillsätt den rostade löken och därefter chilin och slutligen tomaterna. Mortla ordentligt tills du har en salsa och smaka av med salt.
*Vi hittade ingen serranochili utan körde istället på de sorter som fanns att tillgå i affären, vilket var spansk peppar och jalapeno.
Det amerikanska valet, alltså. Jag orkar inte (för att citera Ginna Lindberg). Kan det här spektaklet bara vara över så jag slipper fundera och vara orolig över att en bufflig man med noll självinsikt blir vald till president? Måtte den 8 november komma SNART och måtte nästa president vara en KVINNA. Som jag önskar att jag fick rösta.

Vet ni om att Hillary Clinton alltid har med sig en flaska tabasco i sin handväska? Det är sant. Tabasco i all ära men här om dagen gjorde jag en egen stark sås, eller snarare en röd, slät salsa på torkad chilifrukt. Nästa gång ska jag prova att tillsätta chipotlepasta för att få lite rökig smak på salsan, kan nog bli gott!
Röd salsa
3 dl sås, ungefär
20 cocktailtomater
3 torkade chili guajillo
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, tunt skivad
0,5-1 lime, saften
ev vatten att späda med
salt
Sätt ugnen på 225°. Lägg chilifrukterna i en skål, täck med kokande vatten och låt stå i 15-20 minuter. Halvera tomaterna och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i 10-15 minuter tills tomaterna blivit ordentligt varma och bubbliga. Dela chilifrukterna på längden och plocka bort kärnorna. Dela frukterna i mindre bitar och lägg i en skål tillsammans med tomaterna, löken och vitlöken. (OBS – tycker du inte om när det är för stark, tillsätt lite chili åt gången och smaka dig fram!) Pressa över lime och mixa slät med hjälp av en stavmixer. Tillsätt vatten tills du får önskad konsistens, jag tycker om när den är ganska rinnig. Smaka av med salt. Vill du ha salsan extra-extra slät kan du pressa genom sil.
Falafel-frenzyn i Matrepubliken fortsätter och den här såsen, även den gjord efter ett recept från Falafelbarens gästspel i Mer Smak, är magisk! Tar dessutom bara några minuter att mixa ihop. Jättefin smak av just grön chili, som jag tycker är så himla gott.

Den här passar ju dessutom till nästan allt! Falafel, texmex, sallad – you name it.
Grön chilisås
4 portioner
40 g grön chili, urkärnade
0,5 dl pressad citronsaft
1 kruka koriander
0,5 tsk mald spiskummin
1 krm kardemummakärnor, mortlade
1 krm svartpeppar
3 msk vatten
3 msk olivolja
vitlök, riven
salt
Mixa chilin med citronsaft. Tillsätt koriander (med stjälkarna), spiskummin, kardemumma och peppar. Mixa slät och tillsätt vatten och olja. Smaka av med vitlök och salt. Låt gotta ett tag i kylskåp innan servering.
Det är sensommarvärme i Göteborg och när vi kom till landet tidigare ikväll var det varma vindar från havet. Så himla härligt! Även om jag är en höstälskare av rang måste jag säga att det är fint att få de här sensommardagarna innan regnrusket drar igång på allvar.

Den här röran på svarta bönor, kokosmjölk, jalapenos och koriander kommer jag antagligen alltid att förknippa med sommaren 2016 för jag har ätit den i stort sett varje vecka sedan vi kom hem från Pennsylvania. Supergott i mjuka tortillas!
Svarta bönor i kokosmjölk
Stek lök och vitlök i en stekpanna i några minuter, tillsätt svarta bönor och finhackad jalapeno och stek lite till. Häll i kokosmjölk (till 2 dl bönor har jag i ungefär 2 dl kokosmjölk, kanske lite mindre) och låt koka in på låg värme tills du har fått en krämig röra. Smaka av med salt, spiskummin och cayennepeppar. Toppa med massor av färsk koriander.
Klockan är snart elva här och jag är fortfarande mätt efter gårdagens tacofest. Herregud, vad mycket mat vi åt! Vi fyllde majstortillas med tunt skivad stek alternativt Adams röra på svarta bönor, jalapenos, kokosmjölk och lök och toppade det hela med salsa verde, pico de gallo, avokado, svamp, riven cheddarost och färsk koriander.


Salsa verden gjorde jag några timmar innan vi skulle äta så den fick gotta till sig i kylskåpet och den blev väldigt god! Tomatillos hittar man kanske inte direkt överallt men vi har faktiskt odlat det i år – hoppas att vi får ett gäng så att vi kan göra salsa verde hemma också.
Salsa verde
en stor sats, räcker till många!
5-6 tomatillos, klyftade
0,5-1 jalapeno beroende på hur stark den är
1 dl vatten
1 dl koriander
1 liten silverlök
salt
Mixa tomatillos med jalapenon och vatten tills du har en slät sås. Tillsätt koriander och mixa lite till. Häll upp i en skål, tillsätt finhackad silverlök och smaka av med salt. Låt stå ett tag innan servering.
Vi kom hem från landet tidigare idag och till middag åt vi snabb-mat deluxe pga jätteosugen på att laga mat. Nachos går alltid hem hos oss eftersom vi allt som oftast har ingredienser hemma. Förutom att det funkar som snabbmat tycker jag nachos är grymt när man får vänner över på besök – ställ fram hela plåten så får alla plocka lite som de vill.

Om ni har färska jalapenos – ha i åtanke att de kan vara typ hur starka som helst. Jag tog det säkra före det osäkra och tog bort kärnorna (under rinnande vatten).
Nachos, en enkel skiss
Sätt ugnen på 200°. Fritera ett gäng majstortillas (eller köp färdiga). Stek lite sojafärs och krydda upp med tacokrydda. Bred ut tortillachipsen på en bakplåtspappersklädd plåt och häll över sojafärsen. Toppa med svarta bönor och riven ost, gärna en smakrik variant. Grädda i mitten av ugnen i ungefär 10 minuter tills osten smält och fått fin färg. Ta ut och strössla över crème fraiche, jalapenos och finhackad rödlök. Servera med guacamole och salsa.
Quesadillas är sjukt bra snabbmat och något vi ofta tar till när vi behöver ha maten färdig snabbt. Vi har alltid tortillabröd i frysen och man kan ju fylla dem med i princip vad som helst – som svamp, till exempel.

Vi brukar blanda en stor laddning guacamole att ha till, och så är det såklart ett måste att stänka lite stark sås på toppen innan man hugger in.
Svampquesdillas
Skiva ett paket champinjoner och stek på hög värme tills all vätska kokat bort och svampen fått lite yta.Plocka fram ett skal, lägg på svampen och riv över en smakrik ost, gärna västerbotten eller cheddar. Skiva eventuellt färska jalapeños och lägg på. Stek i en torr stekpanna tills quesadillan fått färg på båda sidor. Skär i bitar och servera direkt tillsammans med guacamole, salsa och en stor och matig sallad.
Äntligen, äntligen, äntligen är julmatsfrenzyn över. Jag är ju ingen stor julmatsätare överlag utan nöjer mig ofta med julmat på första advent och på julafton och såhär på annandag jul tänker jag våga vägra julmatsrester. Idag tänker jag göra burritos, en av våra nya favoriträtter som vi har ätit ett, eh, antal gånger under hösten.

Inspirationen kommer från Wrapped, ett av mina favorithak i Göteborg när det gäller snabbmat. Skippa ICKE rödkålen för den gör hela burriton.
Burritos med picklad rödkål
2 portioner + matlåda
2 portioner ris
1 lime, skalet och saften
mald koriander
0,5 kruka färsk koriander
2 paprikor, tunt skivade
3 gula lökar, tunt skivade
smör att steka i
1/4 huvud rödkål, tunt skivad
1 dl vitvinsvinäger
2 dl vatten
1 dl socker (kanske lite till…)
tortillabröd
svarta bönor, sköljda
avokado + gräddfil + finhackad röd chili + lime
riven ost
(tabasco)
Koka riset enligt anvisningar på paketet och blanda sedan i limesaft, limeskal, en gnutta mald koriander och färsk, finhackad koriander. Ställ åt sidan. Stek paprika och lök i en stor klick smör, LÄNGE (en halvtimme eller så) på relativt låg värme tills de är alldeles mjuka och söta. Under tiden du steker paprikan och löken kan du pickla rödkålen. Blanda ingredienserna till lagen, koka upp och lägg i rödkålen när lagen fortfarande är varm. Låt svalna. Lägg ett tortillabröd på en tallrik, lägg på ris, paprika och lök och toppa sedan med svarta bönor, guacamole, riven ost, tabasco och den picklade rödkålen. Vik ihop och ät.
Idag är det fredag, solen skiner och jag ska snart blanda till en bringare med Bloody Marys som vi ska dricka senare ikväll. Life’s good.

Hade det inte varit för att vi har ett gäng salladslökar, några gamla jordnötter och en bit tofu hemma som ska bli pad thai hade vi antagligen ätit svampquesadillas ikväll. När man gör quesadillasen på majstortillas och dessutom steker dem i olja blir de sådär frasiga och goda. Om du inte har chili hemma kan du stänka över lite stark sås innan du lägger ihop tortillaskalen. Äsch, gör det även om du har chili hemma förresten, lite extra stark sås på toppen skadar aldrig.
Svampquesadillas
2 portioner
8 majstortillas
2 dl stark ost, riven
400 g svamp, kanske lite till
1 röd chili, finhackad
1 kruka koriander, grovt hackad
olja att steka i
Rensa svampen och dela i mindre bitar. Stek i en torr stekpanna tills all vätska försvunnit. Ta ett tortillaskal, lägg på ett ordentligt lager med riven ost. Lägg på ett lager svamp, lite chili och koriander. Värm olja i en stekpanna, lägg i quesadillan och stek någon minut på varje sida. Håll koll, det kan gå fort! Ät quesadillasen med en stor sallad och en salsa.
Vid det här laget är det nog ingen större överraskning att vi äter ganska mycket texmex i det här hemmet. Jag älskar mat som man äter med händerna, Calle gillar långkok av alla dess slag och Clara tycker att guacamole är toppen. Förra helgen gjorde vi egna majstortillas som vi skopade upp maten med och de blev grymma! Überkrispiga och ordentligt salta, precis som jag vill att de ska vara.
