Barnen gillar inte ost (tror de…) men de älskar quesadillas. Fyllda med ost. Sedan vi köpte vår Muurikka har det här varit en favoriträtt! Perfekt att göra på hällen, även om det såklart funkar precis lika bra på en (gjutjärns-) panna på spisen. Oftast använder vi vetetortillas, men får man feeling och vill göra majstortillas till är det ju också gott.

Fyllningen då? Jag har några favoriter, som jag har samlat nedan.
Svarta bönor, sötpotatis & cheddar/mozzarella
Tärna sötpotatis i pyttipanna-stora bitar och stek tills de är mjuka. Tillsätt svarta bönor och smaka av med hel spiskummin (som med fördel får poppa på hällen innan du blandar ner dem) och en stor klick chipotlepasta. Tillsätt en skvätt kokosmjölk, lite färsk koriander och salt. Lägg på ena halvan av tortillan och toppa med en blandning av riven cheddar och riven mozzarella (jag brukar köpa ICAs rivna fior di latte). Vik över halva så att du får en halvmåne och stek några minuter på varje sida. Dela på hälften.
Svamp, lök och paprika & cheddar/mozzarella
Skiva svamp, lök och paprika i tunna skivor och stek i olja på hällen. Smaka av med salt, torkad koriander och mexikansk oregano. Lägg på ena halvan av tortillan och toppa med cheddar/mozzarella-blandningen. Vik över halva så att du får en halvmåne och stek några minuter på varje sida. Dela på hälften.
Avokado, grön paprika, jalapeno & cheddar/mozzarella
Mosa avokado och bred på ena halvan av tortillan. Toppa med tunt skivad grön paprika, färska jalapenoskivor och cheddar/mozzarella-blandningen. Vik över halva så att du får en halvmåne och stek några minuter på varje sida. Dela på hälften.
Quesadillas äter vi lite då och då, och jag ser fram emot när det är lite varmare än nu och vi kan steka dem på Muurikkan. Oftast fyller vi med bönor och ost, men för ett tag sedan gjorde jag quesadillas som drinktillbehör istället och fyllde då med päron och gorgonzola.

Behövs knappt ett recept men jag har gjort en enkel skiss nedan.
Quesadillas med päron och gorgonzola
Bred färskost på tortillan och toppa med klickar av gorgonzola, tunt skivat päron, färsk rosmarin och eventuellt några skivor mozzarella. Stek i het panna några minuter på varje sida och dela quesadillas innan servering.
När vi är i Köpenhamn är det inte helt ovanligt att vi äter middag på La Neta på Istedgade innan vi åker hem, dels för att det är nära tåget och dels för att det är ett okomplicerat hak med goda drinkar, bra öl och god och enkel mat. Rustik kanske vi kan kalla den, till och med. Jag äter nästan alltid quesadillas och för någon vecka sedan gjorde vi La Neta-quesadillas på grillen. Varför har vi inte gjort det innan? Blev ju otroligt gott. Istället för att lägga två bröd på varandra steker vi ett med topping och viker över när osten har smält. Fyllde gjorde vi med rester från kylskåpet, och i en quesadilla kan man ju stoppa ner i princip vad som helst. Grym snabbmat, både för lata sommardagar och en gråmulen tisdag i oktober.

Quesadillas med potatis och svamp
2 portioner
4 små tortillaskal
1 paket champinjoner
4 små potatisar
2 dl riven cheddar, kanske lite mer
salt, nymald svartpeppar, chiliflakes
Koka potatis, gärna långt tidigare så att den är helt avsvalnad när du ska göra dina quesadillas. Stek svampen i en het stekpanna så att den får fin yta. Skiva potatisen. Toppa varje tortillaskal med svamp, potatis och ost. Toppa med salt, nymald svartpeppar och eventuellt chiliflakes. Stek i het och torr panna (vi grillade på vårt stekbord som vi har till vår kolgrill) och vik över tortillan när osten smält. Det går snabbt så håll koll!
Jag tycker verkligen om att äta soppa och gör det gärna en gång i veckan (minst) men eftersom det har varit så galet varmt har det blivit dåligt med soppa den senaste tiden. Quesadillas däremot är en återkommande klassiker som återkommer året runt oavsett temperatur, och det är dessutom något jag ofta slänger ihop till lunch.

Gröna quesadillas
2 portioner (+matlåda)
8 små tortillabröd
1 grön paprika
1 avokado
1 jalapeno
1 paket riven cheddarost
Skiva paprika, avokado och jalapeno tunt. Lägg på tortillan, toppa med cheddar och lägg på en tortilla som lock. Stek i torr panna tills quesadillan fått färg och osten smält.
Quesadillas är sjukt bra snabbmat och något vi ofta tar till när vi behöver ha maten färdig snabbt. Vi har alltid tortillabröd i frysen och man kan ju fylla dem med i princip vad som helst – som svamp, till exempel.

Vi brukar blanda en stor laddning guacamole att ha till, och så är det såklart ett måste att stänka lite stark sås på toppen innan man hugger in.
Svampquesdillas
Skiva ett paket champinjoner och stek på hög värme tills all vätska kokat bort och svampen fått lite yta.Plocka fram ett skal, lägg på svampen och riv över en smakrik ost, gärna västerbotten eller cheddar. Skiva eventuellt färska jalapeños och lägg på. Stek i en torr stekpanna tills quesadillan fått färg på båda sidor. Skär i bitar och servera direkt tillsammans med guacamole, salsa och en stor och matig sallad.
Idag är det fredag, solen skiner och jag ska snart blanda till en bringare med Bloody Marys som vi ska dricka senare ikväll. Life’s good.

Hade det inte varit för att vi har ett gäng salladslökar, några gamla jordnötter och en bit tofu hemma som ska bli pad thai hade vi antagligen ätit svampquesadillas ikväll. När man gör quesadillasen på majstortillas och dessutom steker dem i olja blir de sådär frasiga och goda. Om du inte har chili hemma kan du stänka över lite stark sås innan du lägger ihop tortillaskalen. Äsch, gör det även om du har chili hemma förresten, lite extra stark sås på toppen skadar aldrig.
Svampquesadillas
2 portioner
8 majstortillas
2 dl stark ost, riven
400 g svamp, kanske lite till
1 röd chili, finhackad
1 kruka koriander, grovt hackad
olja att steka i
Rensa svampen och dela i mindre bitar. Stek i en torr stekpanna tills all vätska försvunnit. Ta ett tortillaskal, lägg på ett ordentligt lager med riven ost. Lägg på ett lager svamp, lite chili och koriander. Värm olja i en stekpanna, lägg i quesadillan och stek någon minut på varje sida. Håll koll, det kan gå fort! Ät quesadillasen med en stor sallad och en salsa.
Vilken helg, alltså. +14 grader i lördags och vi har (passande nog) varit på landet. Hurra! Jag plockade fram utemöblerna och vi intog årets första lunch utomhus. Sparris med getost och en flaska vitt vin till det. Sämre kan man ha det, om man säger så. I söndags däremot var det typ +5 och blåsigt så vi höll oss inomhus men hade det riktigt fint ändå.

Till lunch åt vi quesadillas med svarta bönor, ett recept signerat Yotam Ottolenghi – såklart… Passar alldeles utmärkt till lunch, precis som de är om du inte är så hungrig eller med en sallad (och lite grillad halloumi, det hade vi!) om man är lite mer hungrig.
Quesadillas med svarta bönor
4 portioner
10 (små) tortillabröd
2 dl gräddfil
120 g lagrad ost
6 msk inlagd jalapeno
400 g svarta bönor
1,5 tsk mald koriander
1 tsk mald spiskummin
1 krm cayennepeppar
1 kruka koriander (spara några blad till salsan!)
1 lime, saften
salt (& nymald svartpeppar)
1 liten rödlök, finhackad
0,5 msk vitvinsvinäger
3 salladslökar, tunt skivade
4 tomater, fint tärnade
en näve färsk koriander
1 lime, saften
2 avokados, tärnade
salt
Mixa alla ingredienser till bönröran i en mixer tills du har en slät smet. Smaka av med (ganska mycket) salt. Låt rödlöken till salsan dra i vinägern i en skål i några minuter. Tillsätt sedan resten av salsaingredienserna och blanda. Ta ett tortillabröd, bred på bönröra, klicka över salsa, gräddfil, jalapenos och ost. Lägg på ett tortillabröd som lock och stek i en torr stekpanna, några minuter på varje sida så att tortillasen får färg. Servera med hot sauce och en sallad.

Ni som följer mig på instagram (@matrepubliken) har sett att jag drabbats av en mysig influensa. Hej muskelvärk, feberfrossa och illamående. Nåväl, idag känns det lite bättre och jag kan till och med titta på mat utan att dö lite. Tur det, för jag vill ju såklart tipsa om de här finfina quesadillasen som jag hade som efter-träning-snacks för några dagar sedan. Receptet kommer från en av mina absoluta favoriter – Ann-Louise.
Quesadillas med sötpotatis
2 st
4 tortillabröd
1 stor sötpotatis, skalad och tärnad
1 morot, tärnad
1 dl röda (avsköljda) linser
oregano
salt & nymald svartpeppar
1 dl riven ost (gärna något smakrikt)
Koka upp sötpotatis, morot och linser i vatten och låt det koka tills bitarna är mjuka (vilket tar ungefär en kvart). Sila bort överblivet vatten och mixa till en slät massa. Krydda ordentligt. Bred ut röran på två tortillabröd och fördela osten ovanpå. Täck med de resterande bröden som lock. Värm en stekpanna på medelhög värme och stek bröden på varje sida i några minuter tills de får en fin färg och osten har smält. Skär bröden i mindre trekantiga bitar och servera varma eller kalla.
Jag älskar när jag kommer på maträtter som jag helt har glömt bort – det hände idag. Vid fyratiden funderade jag som bäst på vad vi skulle äta till middag och helt plötsligt kom jag på att det var en mindre evighet sedan vi åt magnus quesdillas med spenat och kesella.

Jag har skrivit om dem en gång innan men de förtjänar några minuter till i rampljuset. Alltså: I give you – världens bästa snabbmat.
Quesadillas med spenat och kesella
4 portioner
250 g fryst bladspenat
2,5 dl kesella
200 g riven ost
salt & peppar
2 krm malen muskot
8 tortillabröd
Tina spenaten och pressa ur vattnet. Hacka den sedan grovt och blanda med kesella, ost, salt, peppar och muskot till en jämn smet. Bred ut ett jämnt lager på hälften av bröden och lägg på de resterande och tryck till lite lätt. Stek försiktigt i en torr stekpanna ca 3-4 minuter på varje sida tills de har fått färg. Dela quesadillan i fyra delar precis innan servering. Receptet kommer ursprunglingen från Arla.
Vi kom hem från Malmö igår och sen liksom bara gick kvällen och jag glömde alldeles av att sammanfatta veckans middagar. Men, håll till godo – bättre sent än aldrig, som Fantomen brukar säga. En dag sent, bara!
I måndags gjorde vi wraps som vi fyllde med grönsaker, ohmungood-bites, färsk koriander och mangomajonnäs.
I tisdags var jag och Calle på quiz och åt där, och barnen + Bibbi festade till det med quesadillas hemma. Salsa och grönsaker som tillbehör.
I onsdags svängde vi ihop en ljummen pastasallad med bland annat tomater, mozzarella och grape. Väldigt fin rätt när det är varmt ute!
I torsdags åt vi en ljuvlig vegetarisk lasagne med aubergine.
I fredags kom vi ner till Malmö och M&M bjöd på grillat! Spett med portabello och ananas till mig, med fläskkarré till köttätarna. Massor med goda tillbehör – bland annat en röd sås med paprika, ugnsrostade grönsaker och en örtsallad med valnötsdressing.
I lördags gjorde vi vansinnigt goda burgare. En asiatisk coleslaw och pommes som tillbehör.
Igår var det söndag och vi åt thaicos.