Här sitter jag med ett glas rosé och väntar på att pizzadegen ska jäsa klart så att vi kan få i oss lite pizza till middag. Jag har jobbat idag, men resten av gänget har varit lediga och har njutit av det oväntat fina vädret! Vi kunde till och med ta en drink utomhus innan det blev lite väl kallt och vi flyttade in istället, och här är vi nu.

Igår festade vi till det med årets första vita sparris, och SOM jag har längtat efter det! Vi hade det till förrätt tillsammans med en fluffig mousselinesås och lite finhackad gräslök. Något av det godaste jag vet, tror jag. Mousselinesås är ju för övrigt en hollandaisesås med vispad grädde i, inte konstigare än så.

Mousselinesås
4 portioner

150 g smör
2 äggulor
2 tsk pressad citronsaft + zest från 1 citron
2 msk vatten
salt, nymald vitpeppar
1 dl vispgrädde (vispad)

Smält smöret på låg värme och låt sedan stå en stund. Blanda under tiden samman äggulor, citronsaft + zest och vatten i en kastrull. Ställ kastrullen i ett vattenbad och vispa snabbt tills blandningen tjocknar. tillsätt det varma, smälta smöret lite åt gången under tiden som du vispar ordentligt. Smaksätt med salt och några varv med pepparkvarnen. Vispa grädden till ett fast skum och vänd ner i såsen strax före servering.